Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Zevachim Perek 10 Mishnah 8

זבחים פרק י׳ משנה ח׳

8

Rabbi Shimon said: If you saw oil that is being distributed in the Temple courtyard for consumption by the priests and you seek to ascertain its nature, you do not need to ask what it is. Rather, it is left over from the oil of the wafers of the meal offerings of Israelites after they smeared a bit of oil on them, or it is left over from the log of oil of a leper after a small amount of the oil was placed on him. If you saw oil that is placed on the flames of the altar in the manner of an offering, you do not need to ask what it is. Rather, it is left over from the oil of the wafers of the meal offering of priests, or it is the leftover oil from the meal offering of the anointed priest, which requires a great deal of oil and which is burned in its entirety on the altar. The mishna adds: One can-not say that the oil distributed to priests or burned on the altar was brought as a gift offering, as one may not contribute oil as a gift offering. Rabbi Tarfon says: One may contribute oil as a gift offering.

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, אִם רָאִיתָ שֶׁמֶן שֶׁהוּא מִתְחַלֵּק בָּעֲזָרָה, אֵין אַתָּה צָרִיךְ לִשְׁאוֹל מַה הוּא, אֶלָּא מוֹתַר רְקִיקֵי מִנְחוֹת יִשְׂרָאֵל, וְלֹג שֶׁמֶן שֶׁל מְצֹרָע. אִם רָאִיתָ שֶׁמֶן שֶׁהוּא נָתוּן עַל גַּבֵּי הָאִשִּׁים, אֵין אַתָּה צָרִיךְ לִשְׁאוֹל מַה הוּא, אֶלָּא מוֹתַר רְקִיקֵי מִנְחוֹת כֹּהֲנִים, וּמִנְחַת כֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ. שֶׁאֵין מִתְנַדְּבִים שָׁמֶן. רַבִּי טַרְפוֹן אוֹמֵר, מִתְנַדְּבִים שָׁמֶן:

ח׳
Bartenura

שהוא מתחלק – [distributed] for the consumption by the Kohanim.

מותר רקיקי מנחת ישראל – the meal-offering of something baked from which comes loaves and wafers. Loaves that are kneaded with oil and wafers that are rubbed with oil, and Rabbi Shimon said in Tractate Menahot [75a] like the [Greek] letter KI (the Greek KAF – which is an “X”), and the rest of the oil is consumed by the Kohanim.

מותר רקיקי מנחת כהנים – for the meal offering of the Kohanim is completely burned, the oil that floats on top of it and the remnant that is not absorbed in it, they burn it separately.

ומותר מנחת כהן המשיח – for its oil is greater, three LOG for a tenth of an Ephah, and since it is baked first, its oil is not absorbed in its broken pieces and the remnant/remainder needs to be offered up separately.

שאין מתנדבים שמן – therefore, it should not occur to you that the oil is distributed or that which is offered up as incense is a free-will offering.

ר' טרפון אומר מתנדבים שמן – separately. And not less than a LOG, and it is burned separately. And the Halakha is according to Rabbi Tarfon. And similarly, the Halakah is that they offer wine as a free-will offering separately, and they do not offer less than three LOG, and they toss/sprinkle it on top of the altar fires and it is burned there. But even though he puts out the fire of the pile of wood on the altar of the Temple, and the All-Merciful stated (Leviticus 6:6): “[A perpetual fire shall be kept burning on the altar,] not to go out,” since he does not intend to put it out, it is permitted, for we hold like Rabbi Shimon that a thig that is not intended is permitted, and it is not an inevitable consequence. For it is possible that the fire will be large and strong and will prevail over the wine and not be put out.

שהוא מתחלק. לאכילת כהנים:

מותר רקיקי מנחת ישראל. מנחת מאפה שבאה חלות ורקיקין. חלות בוללן, ורקיקין מושחן. ואמר ר׳ שמעון במסכת מנחות [דף ע״ה] מרשחן במין כ״י [כ״ך יונית], דשאר השמן נאכל לכהנים.

מותר רקיקי מנחת כהנים. דמנחת כהנים כולה כליל, השמן שצף על גבה ונותר שאינו נבלע בה, שורפים אותו בפני עצמו:

ומותר מנחת כהן המשיח. לפי ששמנה מרובה, שלשה לוגין לעשרון, ומתוך שהיא אפויה תחלה אין שמנה נבלע בפתיתיה וצריך להקטיר המותר בפני עצמו:

שאין מתנדבים שמן. לפיכך לא יעלה על דעתך שיהא השמן המתחלק או הנקטר נדבה:

ר׳ טרפון אומר מתנדבים שמן. בפני עצמו. ואין פחות מלוג. ונשרף בפני עצמו. והלכה כר׳ טרפון. וכן הלכה שמתנדבים יין בפני עצמו ואין מתנדבים פחות משלשה לוגין, וזורקין אותו על גבי האשים ונשרף שם. ואע״ג דהוא מכבה אש המערכה ורחמנא אמר לא תכבה, הואיל ואינו מתכוין לכבות שרי, דכרבי שמעון קיימא לן דדבר שאינו מתכוין מותר. ולא הוי פסיק רישיה. דאפשר שתהיה האש גדולה וחזקה ותנצח את היין ולא יכבנה: