Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Shabbos Perek 19 Mishnah 6

שבת פרק י"ט משנה ו׳

6

These are the shreds of flesh that invalidate the circumcision if they are not cut. The essential element of circumcision is the removal of the flesh that covers most of the corona, and a child that was not circumcised in this manner is considered uncircumcised, and he does not eat teruma. And if he was properly circumcised but he was fleshy, and it appears as though he has not been properly circumcised, the circumcisor should correct it by circumcising more than necessary, to avoid the appearance of transgression, so he will not appear uncircumcised. If one circumcised but did not uncover the flesh at the area of the circumcision by folding back the thin membrane beneath the foreskin, it is as if he had not circumcised.

אֵלּוּ הֵן צִיצִין הַמְעַכְּבִין אֶת הַמִּילָה, בָּשָׂר הַחוֹפֶה אֶת רֹב הָעֲטָרָה. וְאֵינוֹ אוֹכֵל בַּתְּרוּמָה. וְאִם הָיָה בַעַל בָּשָׂר, מְתַקְּנוֹ מִפְּנֵי מַרְאִית הָעָיִן. מָל וְלֹא פָרַע אֶת הַמִּילָה, כְּאִלּוּ לֹא מָל:

ו׳
Bartenura

ציצין –hidden shreds of flesh that remain from the foreskin.

עטרה – it is a tall rim which surrounds the membrum virile round about and from it slants and descends to its head and the skin that covers most of the corona of the membrum virile as our Mishnah teaches , one should not say most of the coagulation, but even most of its height in one location.

אינו אוכל בתרומה – if he is a Kohen, for an uncircumcised Kohen is prohibited to eat the priest’s due/Terumah. It is said regarding the Passover sacrifice (Exodus 12:45): “No bound or hired laborer shall eat of it,” and it is stated regarding Terumah (Leviticus 22:10): “No bound or hired laborer of a priest shall eat of the sacred donations.” Just as the Passover offering is prohibited to someone uncircumcised, so too the Terumah is prohibited to someone uncircumcised.

ואם היה בעל בשר – if he was fat and flesh appeared that was above his uncircumcised membrum, after the foreskin was taken off completely, as if the flesh returned and covered the membrum virile.

מתקנו – and he slants the cutting utensil/knife from that thickness [of the fat].

מפני מראית העין – so that he would not appear as uncircumcised.

ולא פרע – and he did not reveal it.

כאלו לא מל – and he would go back and split the membrane and pull it down and even if he removed his hand from it – for all the while that he is engaged in the circumcision on the Sabbath, he cuts whether the remaining shreds invalidate the act by omission or whether they don’t invalidate the act by omission after he removes his hand from the shreds which invalidate the act, he returns to the shreds which do not invalidate the act and he doesn’t go back.

ציצין. כמין נימין של בשר שנשארו מן הערלה:

עטרה. היא שפה גבוהה המקפת את הגיד סביב, וממנה משפע ויורד לראשו. ובשר החופה את רוב העטרה דקתני מתניתין, לא תימא רוב הקיפה אלא אפילו רוב גבהה במקום אחד:

אינו אוכל בתרומה. אם כהן הוא, דכהן ערל אסור לאכול בתרומה. נאמר בפסח (שמות י״ב:מ״ה) תושב ושכיר לא יאכל בו ונאמר בתרומה (ויקרא כ״ב:י׳) תושב כהן ושכיר לא יאכל בו, מה פסח אסור לערל אף תרומה אסורה לערל:

ואם היה בעל בשר. שהיה שמן ונראה בשר שלמעלה מערלתו לאחר שנטלה הערלה כולה כאילו אותו בשר חוזר וחופה את הגיד:

מתקנו. ומשפע באזמל מאותו עובי:

מפני מראית העין. שלא יהא נראה כערל:

ולא פרע. לא גילה:

כאילו לא מל. וישוב ויפרע, ואפילו סלק ידו ממנה. וכל זמן שהוא מתעסק במילה בשבת חותך בין ציצין המעכבין בין ציצין שאין מעכבין. לאחר שסלק ידו, על ציצין המעכבין חוזר, על ציצין שאינן מעכבין אינו חוזר: