Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 9 Mishnah 7

פרה פרק ט׳ משנה ז׳

7

If valid ashes were mixed up with wood ashes, we follow the majority with regard to uncleanness, but [the mixture] may not be prepared with it. Rabbi Eliezer says: the mixture may be prepared with all of them.

אֵפֶר כָּשֵׁר שֶׁנִּתְעָרֵב בְּאֵפֶר מִקְלֶה, הוֹלְכִין אַחַר הָרֹב לְטַמֵּא, וְאֵין מְקַדְּשִׁין בּוֹ. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, מְקַדְּשִׁין בְּכֻלָּן:

ז׳
Bartenura

אפר כשר – the ashes of a [Red] Heifer that are suitable/appropriate for sprinkling.

שנתערב באפר מקלה (that were mixed with wood-ashes) the ashes of a portable stove on feet with caves for two pots.

הולכים אחר הרוב לטמא – if the majority are the ashes of the [Red] Heifer, it defiles, [but] if the majority is the ashes of a portable stove on feet with caves for two pots, it does not defile.

ואין מקדשין בו- even if the majority are the ashes of lustration/expiation, but they don’t mix with it, since it was combined with the ashes of a portable stove on feet with caves for two pots and even a little bit.

ר' אליעזר אומר מקדשין בכולן – for Rabbi Eliezer holds that we don’t require a measurement for sprinkling, and it is impossible that there isn’t a little bit from the ashes of lustration/expiation. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.

אפר כשר. אפר פרה הכשר להזאה:

שנתערב באפר מקלה. באפר כירה:

הולכים אחר הרוב לטמא. אם רוב אפר פרה, מטמא. אם רוב אפר מקלה, אינו מטמא:

ואין מקדשין בו. ואפילו רוב אפר חטאת, אין מקדשין בו, הואיל ונתערב בו אפר כירה ואפילו כל שהוא:

ר׳ אליעזר אומר מקדשין בכולן. דסבר ר׳ אליעזר לא בעינן שיעורא בהזאה, ואי אפשר דליתא פורתא מאפר חטאת. ואין הלכה כר׳ אליעזר: