Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Orlah Perek 2 Mishnah 3

ערלה פרק ב׳ משנה ג׳

3

Orlah can void kilayim, and kilayim [can void] orlah, and orlah [can void] orlah. How so? A seah of orlah falls into two hundred [seahs] and afterwards there falls in a seah and a little bit more of orlah, or a seah and a little bit more of kilayim of the vineyard--this is [a case] where orlah can void kilayim, and kilayim [can void] orlah, and orlah [can void] orlah.

הָעָרְלָה מַעֲלָה אֶת הַכִּלְאַיִם, וְהַכִּלְאַיִם אֶת הָעָרְלָה, וְהָעָרְלָה אֶת הָעָרְלָה. כֵּיצַד, סְאָה עָרְלָה שֶׁנָּפְלָה לְמָאתַיִם, וְאַחַר כָּךְ נָפְלָה סְאָה וְעוֹד עָרְלָה, אוֹ סְאָה וְעוֹד שֶׁל כִּלְאֵי הַכֶּרֶם, זוֹ הִיא שֶׁהָעָרְלָה מַעֲלָה אֶת הַכִּלְאַיִם, וְהַכִּלְאַיִם אֶת הָעָרְלָה, וְהָעָרְלָה אֶת הָעָרְלָה:

ג׳
Bartenura

והערלה את הערלה – one must state that one of them is the fourth year’s fruit of a young tree/נטע רבעי which are two designations, for it is impossible for a prohibition from one designation which would annul part of it to part of it and the Tanna/teacher calls the fourth year’s fruit of a young tree [by the designation of] Orlah, for it comes from the Orlah, and for this reason it teaches, that “Orlah [fruit] neutralizes other Orlah [fruit], and it doesn’t teach that Kilayim (mixed seeds from the field) neutralizes Kilayim, for Kilayim does not have two names like there is with Orlah.

שנפלה למאתים – not into two-hundred exactly, for if it was actually two hundred, it would not require combination, and when a Seah of Orlah fell into one-hundred and ninety-nine parts of permitted frut, they became prohibited, and when he returned and fell a Seah and a bit more of Kilaym, it combines with the one-hundred and ninety-nine to annul the Orlah, and similarly, the Orlah combines with the one-hundred and ninety-nine to annul the Seah and a bit more of mixed seeds of the vineyard/Kilei HaKerem, and this is like Rabbi Yehoshua who holds that Orlah is annulled with two-hundred and a bit more, like Terumah with one-hundred and a bit more; therefore, a Seah of Kilayim is annulled in one-hundred and ninety-nine and a bit more and the extra bit is annulled in a Seah which is missing something. And similarly, also, if there fell there a Seah and a bit more of fourth year fruit of a young tree, it combines with the one-hundred and ninety-nine parts to annul the Seah of Orlah that fell, and prohibited everything, and similarly, a Seah of Orlah combines with the one-hundred and ninety-nine parts of permitted [produce] to annul the Seah and more of the fourth year fruits that fell in at the end.

והערלה את הערלה. צריך לומר דאחד מהם נטע רבעי שהם שני שמות, דאי אפשר לאיסור של שם א׳ שיהיה מבטל קצתו לקצתו. וקרי תנא לנטע רבעי ערלה שמן הערלה הוא בא. ולהכי קתני הערלה את הערלה ולא קתני הכלאים את הכלאים שאין בכלאים שני שמות כמו שיש בערלה:

שנפלה למאתים. לאו למאתים דוקא דאילו מאתים ממש לא בעי צירוף. וכשנפלה סאה ערלה לתוך קצ״ט של היתר נאסרו וכשחזר ונפל שם סאה ועוד של כלאים מצטרפים עם הקצ״ט לבטל הערלה. וכן הערלה מצטרפת עם הקצ״ט לבטל סאה ועוד של כלאי הכרם. והיינו כרבי יהושע דאית ליה דערלה בטלה במאתים ועוד כמו תרומה במאה ועוד, הלכך סאה של כלאים בטלה בקצ״ט ומשהו והעוד בטל בסאה חסר משהו. וכן נמי אם נפל שם סאה ועוד של נטע רבעי, מצטרפין עם הקצ״ט לבטל את הסאה של ערלה שנפלה, ואסרה הכל, וכן סאה של ערלה מצטרפת עם הקצ״ט של היתר לבטל סאה ועוד של נטע רבעי שנפלו באחרונה: