Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Orlah Perek 2 Mishnah 4

ערלה פרק ב׳ משנה ד׳

4

Whatever causes something to ferment, or seasons, or makes medumma with terumah, with orlah or with ‘mixed-seeds’ of the vineyard, is prohibited. Bet Shammai says: it also renders unclean. But Bet Hillel says: it never renders unclean unless it has the volume of an egg.

כָּל הַמְחַמֵּץ וְהַמְתַבֵּל וְהַמְדַמֵּעַ בַּתְּרוּמָה וּבָעָרְלָה וּבְכִלְאֵי הַכֶּרֶם, אָסוּר. וּבֵית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, אַף מְטַמֵּא. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, לְעוֹלָם אֵינוֹ מְטַמֵּא עַד שֶׁיְּהֵא בּוֹ כַּבֵּיצָה:

ד׳
Bartenura

כל המחמץ והמתבל וכו' – this is how it should be read: whosoever leavens or seasons with forbidden fruit from the first three years (i.e., Orlah) or with mixed seeds of a vineyard is forbidden.

והמדמע בתרומה – and/or who mixes unconsecrated produce (and wine or oil) with heave-offering [in proportions to make the whole prohibited to foreigners (i.e., non-Kohanim) (or, more generally, mixing secular with sacred things)]. Whomever leavens the started dough, with apples or with the sediments of wine of Orlah or with the mixed seeds of a vineyard or of Orlah, it is prohibited, and does not neutralize in one in two hundred. And similarly, with Terumah, since the started dough of unconsecrated produce had fermented with the leaven of heave offering and the pot of unconsecrated produce had become seasoned with the spices of heave -offering and all of it became a mixture of secular with sacred things, and is forbidden to foreigners (i.e., non-Kohanim) and isn’t neutralized by one in one hundred.

בית שמאי אומרים אף מטמא – impure leaven that fermented pure started dough, or impure spices that seasoned a ritually pure pot, even though that there isn’t in the leaven or the spices like an egg’s bulk which is the measurement of ritually defiled food-stuffs, the started dough is defiled and the pot is defiled.

ובה"א עד שיהא בו כביצה – for food does not defile that is less than an egg’s bulk, it does not make a difference whether it is leaven and spices or other food-stuffs.

כל המחמץ והמתבל וכו׳ הכי קאמר כל המחמץ והמתבל בערלה ובכלאי הכרם אסור:

והמדמע בתרומה. המחמץ את העיסה בתפוחים או בשמרי יין של ערלה ושל כלאי הכרם. והמתבל את הקדרה בתבלין של כלאי הכרם או של ערלה אסור ואין עולין באחד ומאתים. וכן בתרומה כיון שהחמיצה עיסה של חולין בשאור של תרומה ונתבלה קדרה של חולין בתבלין של תרומה נעשה הכל מדומע ואסור לזרים ואינו עולה באחד ומאה:

בית שמאי אומרים אף מטמא. שאור טמא שהחמיץ עיסה טהורה או תבלין טמאין שתבלו קדרה טהורה. אף על פי שאין בשאור או בתבלין כביצה שהוא שעור טומאת אוכלין נטמאת העיסה ונטמאת הקדרה:

ובית הלל אומרים עד שיהא בו כביצה. דאין אוכל מטמא פחות מכביצה לא שנא שאור ותבלין ולא שנא שאר אוכלין: