Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 7 Mishnah 5

אהלות פרק ז׳ משנה ה׳

5

If [at the birth of twins] the first came out dead and the second came out alive, the [live one] is clean. If the first was alive and the second dead, the [live child] is unclean. Rabbi Meir says: if they were in one sac, [the live child] is unclean, but if there were two sacs, it remains clean.

יָצָא הָרִאשׁוֹן מֵת וְהַשֵּׁנִי חַי, טָהוֹר. הָרִאשׁוֹן חַי וְהַשֵּׁנִי מֵת, טָמֵא. רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, בְּשָׁפִיר אֶחָד, טָמֵא. בִּשְׁנֵי שְׁפִירִים, טָהוֹר:

ה׳
Bartenura

יצא האשון מת – the first fetus came out dead and the second fetus came out alive.

טהור – the second living [fetus] is [pure] from defilement through contact with a corpse. If they removed the dead [fetus] from the house prior to the second birth, that while it was still in the womb of its mother, it is not defiled, even though the womb was opened, for a pure object that has been swallowed does not defile.

הראשון חי והשני מת טמא – and even though they removed the living [first child] from the house prior to the birth of the dead [second child], for since the live child came out, the womb was opened and became defiled immediately, for the defilement leaves at the en

בשפיר אחד טמא – meaning to say, if both of them came out similar to one membrane (i.e., sack of a fetus), that they came out at the same time, it is impure. שפיר/sack of a fetus is the placenta that the fetus is placed on.

בשני שפירין- meaning to say, similar to two membranes one after the other, even if the first is alive and the second is dead. טהור – for Rabbi Meir holds that even though the womb was opened, it doesn’t defile until it (i.e., the fetus) exists to the airspace of the world. But the Halakha is not according to Rabbi Meir.

יצא הראשון מת. הולד הראשון יצא מת והולד השני יצא חי:

טהור. השני החי מטומאת מת, אם הוציאו המת מן הבית קודם לידת השני. דבעודו במעי אמו לא נטמא אף על פי שנפתח הקבר, דטהרה בלועה אינה מיטמאה:

הראשון חי והשני מת טמא. ואע״פ שהוציאו החי מן הבית קודם שנולד המת. דמכיון שיצא החי נפתח הקבר ונטמא מיד, דסוף טומאה לצאת:

בשפיר אחד טמא. כלומר אם יצאו שניהם כעין שפיר אחד שיצאו בבת אחת, טמא. שפיר, שליא שהולד נתון בה:

בשני שפירין. כלומר כעין שני שפירין זה אחר זה, אפילו ראשון חי ושני מת, טהור. דסבר ר׳ מאיר אע״פ שנפתח הקבר אין מטמא עד שיצא לאויר העולם. ואין הלכה כר׳ מאיר: