Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 14 Mishnah 4

אהלות פרק י"ד משנה ד׳

4

[In the case of] a projection which goes all round the house, occupying space above the doorway to the extent of three fingerbreadths, if there is uncleanness in the house, vessels beneath [the projection] become unclean. If the uncleanness is beneath [the projection]: Rabbi Eliezer declares the house unclean, But Rabbi Joshua declares it clean. A similar [rule applies] to a courtyard surrounded by a portico.

זִיז שֶׁהוּא סוֹבֵב אֶת כָּל הַבַּיִת וְאוֹכֵל בַּפֶּתַח שָׁלשׁ אֶצְבָּעוֹת, טֻמְאָה בַבַּיִת, כֵּלִים שֶׁתַּחְתָּיו טְמֵאִים. טֻמְאָה תַחְתָּיו, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְטַמֵּא אֶת הַבַּיִת, וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ מְטַהֵר. וְכֵן בְּחָצֵר שֶׁהִיא מֻקֶּפֶת אַכְסַדְרָה:

ד׳
Bartenura

זיז – which is a handbreadth wide and surrounds all the walls of the house from the outside, and opposite the opening/door extends three fingerbreadths, but on the rest of the opening/door, there is no projection. For if there was an extension opposite the opening/door of a handbreadth, the house would be impure according to the words of everyone.

כלים שתחתיו טמאים – in this Rabbi Yehoshua does not dispute as he disputes in the concluding clause [of the Mishnah], because it is the manner of defilement to depart/go out.

רבי אליעזר מטמא את הבית – because the projection is stringent that it defiles in any amount, it brings defilement to the house with three fingerbreadths.

וכן בחצר שהיא מוקפת אכסדרה – but the covered place in front of the house/parlor extends three finger breadths, [if] defilement is in the house, vessels that are in the parlor are impure. [If] defilement is in the parlor, Rabbi Eliezer declares the house to be impure. But Rabbi Yehoshua declares it to be pure. And the Halakha is according to Rabbi Yehoshua.

זיז. שהוא רחב טפח וסובב את כל כותלי הבית מבחוץ, וכנגד הפתח אוכל שלש אצבעות ועל שאר הפתח אין זיז. שאם היה אוכל כנגד הפתח טפח היה הבית טמא לדברי הכל:

כלים שתחתיו טמאים. בהא לא פליג רבי יהושע כדפליג בסיפא, לפי שדרך טומאה לצאת:

רבי אליעזר מטמא את הבית. כיון דזיז חמור שמטמא בכל שהוא, מביא את הטומאה לבית בשלש אצבעות:

וכן בחצר שהיא מוקפת אכסדרה. והאכסדרה אוכלת בפתח שלש אצבעות, טומאה בבית, כלים שבאכסדרה טמאים. טומאה באכסדרה, ר׳ אליעזר מטמא הבית, ורבי יהושע מטהר. והלכה כר׳ יהושע: