Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 2 Mishnah 6

מקואות פרק ב׳ משנה ו׳

6

If one scraped mud to the sides and then three logs [of water] were drawn out from it [from the mud], [the mikveh is still] valid. But if removed the mud away and three logs were drawn from it [into the mikveh] it becomes invalid. Rabbi Shimon pronounces it valid, since there was no intention to draw [the water].

הַמְסַנֵּק אֶת הַטִּיט לַצְּדָדִין וּמָשְׁכוּ מִמֶּנּוּ שְׁלשָׁה לֻגִּין, כָּשֵׁר. הָיָה תוֹלֵשׁ וּמָשְׁכוּ מִמֶּנּוּ שְׁלשָׁה לֻגִּין, פָּסוּל. וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מַכְשִׁיר, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא נִתְכַּוֵּן לִשְׁאֹב:

ו׳
Bartenura

המסנק (if one presses/scrapes up [the mud] against the sides of the pool) – like removing [to the corners] (see Tractate Shabbat, Chapter 20, Mishnah 4) – that he removes the mud to one side. But not that he detached the mud from the water, but rather within the water, he removed it to one side. For if he had removed it (i.e., the mud) from the water, it would be considered like it is drawn [water], and if they pulled from it three LOG, it invalidates the Mikveh. But this is specifically when there aren’t forty Seah in the Mikveh, this is when the three LOG of drawn water invalidates the Mikveh, but if there were forty Seah in it (i.e., the Mikveh), even all the drawn water in the world would not invalidate it.

ור' שמעון מכשיר – because he does not intend for drawing [water] but rather to remove the mud to another place. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

המסנק. כמו המסלק. שמסלק את הטיט לצד אחד. ולא שתלש הטיט מן המים, אלא בתוך המים סילקו לצד אחד. שאם תלשו מן המים נחשב כשאוב, ואם משכו ממנו שלשה לוגין פוסל את המקוה. ודוקא כשאין במקוה ארבעים סאה, הוא דשלשה לוגין מים שאובין פוסלין את המקוה. אבל אם היו בו ארבעים סאה, אין כל מים שאובין שבעולם פוסלין אותו:

ור׳ שמעון מכשיר. משום דאין מתכוין לשאיבה אלא לסלק את הטיט למקום אחד. ואין הלכה כר׳ שמעון: