Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 2 Mishnah 5

מקואות פרק ב׳ משנה ה׳

5

If there were three cavities in a mikveh each holding a log of drawn water, if it is known that forty seahs of valid water fell in before reaching the third cavity, [such a mikveh is] valid; otherwise it is invalid. Rabbi Shimon declares it valid, since it resembles a mikveh adjoining another mikveh.

מִקְוֶה שֶׁיֶּשׁ בּוֹ שָׁלשׁ גֻּמּוֹת שֶׁל מַיִם שְׁאוּבִין שֶׁל לֹג לֹג, אִם יָדוּעַ שֶׁנָּפַל לְתוֹכוֹ אַרְבָּעִים סְאִין מַיִם כְּשֵׁרִין עַד שֶׁלֹּא הִגִּיעוּ לַגֻּמָּא הַשְּׁלִישִׁית, כָּשֵׁר. וְאִם לָאו, פָּסוּל. וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מַכְשִׁיר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא כְמִקְוֶה סָמוּךְ לְמִקְוֶה:

ה׳
Bartenura

של לוג לוג – one LOG in each hole/indentation.

שלא הגיעו לגומא שלישית כשר – for it is like for him a complete Mikveh in which three LOG of drawn water fell into it that did not invalidate it, but here also, in a Mikveh/ritual bath of forty Seah prior to the [drawn] water arriving into the third hole/indentation, the Mikveh was not invalidated.

סמוך למקוה – is like a kosher ritual bath/Mikveh that is adjacent to [water] that is drawn, that this stands/remains in its kosher/fit status and this [other body of water] remains in its invalid status, but here also, the water that is in the holes is like they are considered as standing on their own and not as combined/mixed. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

של לוג לוג. לוג אחד בכל גומא:

עד שלא הגיעו לגומא שלישית כשר. דהוי ליה כמקוה שלם שנפלו לתוכו שלשה לוגין מים שאובין דלא פסלוהו, והכא נמי הואיל והיו במקוה ארבעים סאה קודם שהגיעו המים לגומא שלישית, לא נפסל המקוה:

כמקוה סמוך למקוה. כמקוה כשר הסמוך לשאוב, שזה עומד בכשרותו וזה עומד בפסלותו, והכא נמי המים שבגומות כעומדים בפני עצמם חשיבי ולא כמעורבין. ואין הלכה כר׳ שמעון: