Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 7 Mishnah 3

כלאים פרק ז׳ משנה ג׳

3

The following are forbidden, but they do not prohibit [the seed sown there]:The remainder of a [legally inadequate] empty patch (karahat) of a vineyard. The remainder of a [legally inadequate] mehol of a vineyard. The remainder of a [legally inadequate] aris-gap. The [ground under the] remainder of papyrus-ropes [of a trellis]. But [the ground] beneath a vine, and within the place left to work a vine, and the [ground within] four cubits of a vineyard, these do prohibit the [seed sown there].

אֵלּוּ אוֹסְרִין וְלֹא מְקַדְּשִׁין. מוֹתַר חָרְבַּן הַכֶּרֶם, מוֹתַר מְחוֹל הַכֶּרֶם, מוֹתַר פִּסְקֵי עָרִיס, מוֹתַר אַפִּיפְיָרוֹת. אֲבָל תַּחַת הַגֶּפֶן, וַעֲבוֹדַת הַגֶּפֶן, וְאַרְבַּע אַמּוֹת שֶׁבַּכֶּרֶם, הֲרֵי אֵלּוּ מִתְקַדְּשׁוֹת:

ג׳
Bartenura

אלו אוסרים –[prohibit] the place from sowing it.

ולא מקדשין – that if he sowed it, the seed does not require burning.

מותר חרבן הכרם – as for example, that which is taught in the Mishnah above (see Tractate Kilayim, Chapter 4, Mishnah 1) the razed portion of a vineyard requires sixteen cubits; if there were only fifteen cubits [there] and he sowed seven cubits, he did not sanctify it. And similarly, the remainder of the untilled ground surrounding the vineyard (between the vines and the fence) requires twelve cubits; if there were only eleven cubits there, and he distanced himself four cubits from the vineyard and sowed the remainder, he did not sanctify it.

מותר פסקי עריס – as it is taught in the Mishnah in the chapter above (see Tractate Kilayim, Chapter 6, Mishnah 6), if there are there [eight] cubits, he should not bring seed to there, but if he distanced himself six handbreadths from here and six handbreadths from there and sowed the remainder, he did not sanctify it, and [the term] פסקי העריס/an espalier (lattice work of laths) which was destroyed in the middle, while five vines remain on each side was taken as a remarkable thing, and even though there is an espalier from this side and an espalier on the other side, all the more so, in one espalier.

מותר אפיפירות (remainder of the lattice-work of laths) that is taught in the Mishnah in the chapter above (Tractate Kilayim, Chapter 6, Mishnah 3), he should not bring seed underneath the remainder [but] if he brought, he did not sanctify [what is underneath].

אבל תחת גפן – as for example, a vine-shoot that continues outside of the area of tillage of the vine and he seeded underneath it.

ועבודת הגפן – six handbreadths which are the tillage of an individual vine.

ועבודת הכרם – four cubits.

אלו אוסרים. המקום לזרוע בו:

ולא מקדשים. שאם זרע אין הזרע טעון שריפה:

מותר חרבן הכרם. כגון הא דתנן לעיל קרחת הכרם ט״ז אמה אם לא היו שם אלא ט״ו אמה וזרע שבע אמות לא קידש. וכן מותר מחול הכרם י״ב אמה אם לא היו שם אלא י״א אמה והרחיק ד״א מן הכרם וזרע את המותר לא קדש:

מותר פסקי עריס. דתנן בפרקין דלעיל אם יש שם [ח׳] אמות לא יביא זרע לשם ואם הרחיק ו׳ טפחים מכאן וו׳ טפחים מכאן וזרע את המותר לא קדש. ופסקי עריס דנקט לרבותא ואע״פ שיש עריס מכאן ועריס מכאן, וכ״ש בעריס א׳:

מותר אפיפירות. דתנן בפרקין דלעיל לא יביא זרע אל תחת המותר אם הביא לא קדש:

אבל תחת הגפן. כגון זמורה שנמשכה חוץ לעבודת הגפן וזרע תחתיה:

ועבודת הגפן. ו״ט שהם עבודת הגפן יחידית:

ועבודת הכרם. ד״א: