Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 7 Mishnah 2

כלאים פרק ז׳ משנה ב׳

2

One who has bent [and conducted underground] three vines, and their [original] stems are visible, Rabbi Elazar bar Tzadok says: if there is between them from four to eight cubits, they combine, if not, they do not combine. A vine which has dried up, it is forbidden [to sow near it], but it does not prohibit [the seed as kilayim]. Rabbi Meir said: the same applies to a cotton plant, it is forbidden [to sow near it], but it does not prohibit [the seed as kilayim]. Rabbi Elazar bar Tzadok said in his name: above the vine too, it is forbidden [to sow near it], but it does not prohibit [the seed as kilayim].

הַמַּבְרִיךְ שָׁלֹשׁ גְּפָנִים וְעִקָּרֵיהֶם נִרְאִים, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בַּר צָדוֹק אוֹמֵר, אִם יֵשׁ בֵּינֵיהֶם מֵאַרְבַּע אַמּוֹת וְעַד שְׁמֹנֶה, הֲרֵי אֵלּוּ מִצְטָרְפוֹת. וְאִם לָאו, אֵינָן מִצְטָרְפוֹת. גֶּפֶן שֶׁיָּבְשָׁה, אֲסוּרָה וְאֵינָהּ מְקַדֶּשֶׁת. רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר, אַף צֶמֶר גֶּפֶן אָסוּר וְאֵינוֹ מְקַדֵּשׁ. רַבִּי אֶלְעָזָר בַּר צָדוֹק אוֹמֵר מִשְּׁמוֹ, אַף עַל גַּבֵּי הַגֶּפֶן אָסוּר וְאֵינוֹ מְקַדֵּשׁ:

ב׳
Bartenura

המבריך שלש גפנים – it is the manner of one who sinks [vine shoots] when two vine-shoots go out from one vine, he digs in the ground and lays the vine-shoots down underneath the ground at that hole and removes its head from one side and it becomes a vine, it is found from three vines, we make six. And the same law applies that one can teach about one [who grafts/sinks] two vines from three for through this it is vineyard, for there are two corresponding to the two, and one comes out with a tail.

ועקריהן נראין – for he did not lay down all of the vine in the ground, for [if this were not the case], there would not be three making six vines, but rather that he left the root and made from one vine- two vines.

אם יש – between one vine and another, not less than four [cubits] and not more than eight [cubits], they combine, even though that two absorb from one root, we consider them like two vines.

גפן שיבשה אסורה – it is prohibited to sow within its tillage because of the question of appearance/מראית העין, but if he sowed, it is not sanctified, and it doesn’t matter that in the winter that it is forbidden to sow underneath it for one is concerned for appearance, for all of the vines appear like dried-out/withered ones, but even during the summer when it is recognized that it is withered it is forbidden, because also during the summer, there are vines that fall upon them and appear like withered but they are withered/dried out.

צמר גפן – a soft, spongy, hackled wool that they call KUTRUN – and its tree is similar to a vine, is prohibited and is not sanctified because it is not a species of seed.

אף על גבי הגפן – if one seeded on top of the vine that is sunken in the ground, but without three handbreadths of dirt on it, it is prohibited and is not sanctified . But the Halakha is not according to Rabbi Meir nor according to Rabbi Eleazar b’Rabbi Tzadok who said it in his name.

המבריך שלש גפנים. דרך המבריך כשיוצאין שתי זמורות מגפן אחת חופר בארץ ומשכיב הזמורה תחת הקרקע באותה גומא ומוציא ראשה מצד אחר ונעשית גפן, נמצא משלש גפנים עושים ששה. וה״ה דהוי מצי למתני (המרכיב) [צ״ל המבריך] שתי גפנים משלש דבהכי הוו כרם דהא איכא שתים כנגד שתים ואחת יוצאת זנב:

ועקריהן נראין. שלא השכיב כל הגפן בקרקע (דא״כ) [צ״ל דאל״כ] לא היו שלש עושים שש גפנים אלא שהניח העיקר ועשה מגפן אחת שתי גפנים:

אם יש. בין גפן לגפן, לא פחות מארבעה ולא יותר משמנה מצטרפים, ואע״פ ששתים יונקות משרש אחד חשבינן כשתי גפנים:

גפן שיבשה אסורה. אסור לזרוע בתוך עבודתה משום מראית העין, ואם זרע אינה מקדשת. ולא מבעיא בחורף שאסור לזרוע תחתיה דאיכא למיחש למראית העין שכל הגפנים נראים כיבשים, אלא אפילו בקיץ דניכר שהיא יבשה אסור, משום דגם בקיץ איכא גפנים שנושרין עליהן ונראין כיבשים והן אינן יבשים:

צמר גפן. מוך שקורין קוטו״ן ואילן שלו דומה לגפן, אסור ואינו מקדש לפי שאינו מין זרעים:

אף על גבי הגפן. אם זרעו על גבי גפן המוברכת בקרקע ואין על גבה עפר ג״ט אסור ואינו מקדש. ואין הלכה כר״מ ולא כר׳ אלעזר בר׳ צדוק שאמר משמו: