Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 7 Mishnah 1

כלאים פרק ז׳ משנה א׳

1

If one has bent a vine into the ground [and then brought it back up elsewhere], then if there is not soil over it to the height of three handbreadths, he may not sow seed above it, even if he bent [and conducted it underground] through a gourd or through a pipe. If he bent it [and conducted] it through rocky soil, then even if there is not soil over it to the height of three handbreadths, it is permitted to sow seed above it. As for a knee-like vine [formed by burying and conducting it underground], they don’t measure [for how much space to work it] except from its second root.

הַמַּבְרִיךְ אֶת הַגֶּפֶן בָּאָרֶץ, אִם אֵין עָפָר עַל גַּבָּהּ שְׁלֹשָׁה טְפָחִים, לֹא יָבִיא זֶרַע עָלֶיהָ, אֲפִלּוּ הִבְרִיכָהּ בִּדְלַעַת אוֹ בְסִילוֹן. הִבְרִיכָהּ בְּסֶלַע, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין עָפָר עַל גַּבָּהּ אֶלָּא שָׁלֹשׁ אֶצְבָּעוֹת, מֻתָּר לְהָבִיא זֶרַע עָלֶיהָ. הָאַרְכֻּבָּה שֶׁבַּגֶּפֶן, אֵין מוֹדְדִין לָהּ אֶלָּא מִן הָעִקָּר הַשֵּׁנִי:

א׳
Bartenura

המבריך את הגפן בארץ – and it passes the sinking outside of six handbreadths, for within six handbreadths, even that there is dirt upon it for three handbreadths, it is prohibited, because it is the tilling of an individual vine.

לא יביא זרע עליה [the underground vine] – but from the side, it is permitted, for when one seeds to the sides, they don’t take root, but rather that they make the crushed earth and it affects the foundations of the wall when they are sown next to it, but their roots grow from the side. But the reason that one should not bring seed upon the sunken vine even outside of its tilling is because the vine is soft and the roots of the seeds enter the vine and there is the sinking of a vegetable in the tree, but the rest of the trees that are not soft is permitted.

אפילו הבריכה בדלעת או בסלון (if in sinking a vine he conducted it through gourd shells or through a pipe – so that it could draw no nourishment from the ground which it passed) – that he inserted the vine within the gourd or within the pipe, it is prohibited because the roots of the seeds perforate and penetrate until the vine when there are not three handbreadths of dirt upon it. And because the seeds in a gourd is not forbidden as for example, that the gourd is dry.

סלון – it is a water pipe and a tube/spout or one pipe. But especially in an earthenware pipe/tube, we are speaking of a metal tube that does not require dirt of three handbreadths.

הבריכה בסלע – in a hard [rock], for a soft rock [penetrates] and is opened from the roots.

הארכובה שבגפן – a vine that is curved and bent on the ground and returns and is put up like a kind of curved knee, when hey come to measure six handbreadths that are the tilling of the individual vine, hey measure from the second root from the place where it returns and stands up straight. But these words apply when the first root is not seen but rather it is similar to a tree when it is planted in the place of its bending, but if the first root appears that it is the root of the curved vine, we don’t measure other than from the first root.

המבריך את הגפן בארץ. ועוברת ההברכה חוץ לששה טפחים, דבתוך ששה טפחים אפילו יש עפר על גבה שלשה טפחים אסור, משום עבודת גפן יחידית:

לא יביא זרע עליה. אבל מן הצד מותר דזרעים לצדדים לא משתרשי, אלא שעושין העפר תיחוח ומלקין יסודות הכותל כשנזרעים אצלו, אבל אין השרשים שלהן מהלכין מן הצד. וטעמא דלא יביא זרע על הגפן המוברכת אפילו חוץ לעבודתה לפי שהגפן רך ונכנסים שרשי הזרעים בגפן והוי הרכבת ירק באילן, אבל שאר אילנות שאינן רכין שרי:

אפילו הבריכה בדלעת או בסלון. שתחב הגפן בתוך הדלעת או בתוך הסלון אסור משום דשרשי הזרעים נוקבים ומפלשין עד הגפן כשאין על גבה שלשה טפחים עפר. ומשום זרעים בדלעת לא מתסר כגון שהדלעת יבישה:

סלון. צינור ומרזב וסלון אחד הוא. ובסלון של חרס דוקא מיירי דבסלון של מתכת אין צריך עפר שלשה טפחים:

הבריכה בסלע. קשה. דסלע רך [מתפלש] ונפתח מן השרשים:

הארכובה שבגפן. גפן עקומה ונכפפת על גבי קרקע וחוזרת ונזקפת כמין ארכובה עקומה, כשבאים למדוד ששה טפחים שהן עבודת גפן יחידית מודדין מן העיקר השני ממקום שהוא חוזר וזוקף. והני מילי כשאין העיקר הראשון נראה אלא דומה כאילו היא נטועה במקום כפיפתה, אבל אם העיקר הראשון נראה וניכר שהוא שרש הגפן העקומה אין מודדין אלא מן העיקר הראשון: