Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 5 Mishnah 5

כלים פרק ה׳ משנה ה׳

5

The additional piece of a householder's oven is clean, but that of bakers is unclean because he rests the roasting spit on it. Rabbi Yohanan Hasandlar said: because one bakes on it when pressed [for space]. Similarly the additional part of the boiler used by olive cookers is susceptible to impurity, but that of one used by dyers is not susceptible.

מוּסַף הַתַּנּוּר שֶׁל בַּעֲלֵי בָתִּים, טָהוֹר. וְשֶׁל נַחְתּוֹמִין, טָמֵא, מִפְּנֵי שֶׁהוּא סוֹמֵךְ עָלָיו אֶת הַשַּׁפּוּד. רַבִּי יוֹחָנָן הַסַּנְדְּלָר אוֹמֵר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא אוֹפֶה בוֹ כְּשֶׁהוּא נִדְחָק. כַּיּוֹצֵא בוֹ, מוּסַף הַיּוֹרָה שֶׁל שׁוֹלְקֵי זֵיתִים, טָמֵא. וְשֶׁל צַבָּעִים, טָהוֹר:

ה׳
Bartenura

מוסף התנור (chimney-piece of the oven) – the addition of the oven that they at its top in order to preserve its heat.

מפני שהוא סומך עליו את השפוד (because it supports the roasting-spit on it) – of meat, for they regularly roast meat on it, and it is a thing that is necessary for the oven. And the All-Merciful states (Leviticus 11:35): “and unclean they shall remain for you,” to everything that are your needs, as we expounded above [in Mishnah 2 of Chapter 5 of Tractate Kelim].

מפני שהוא אופה בו כשהוא נדחק – when he has many forced laborers and he the need for a great deal of bread. But for Rabbi Yohanan [HaSandlar], the reason of the first Tanna/teacher is not sufficient for him because he rests the roasting-spin upon it, and he holds that we require that the additional usage would like the usage of the body of the oven.

מוסף היורה של שולקי זיתים (rim around a boiler in the ground of olive seethers) – it is the manner of those who seethe/thoroughly boil olives and dyers that have large boilers and they make for them a rim of plaster on the border that water will rise upon it at the time of their foaming. But the seething of olives is unclean/impure, because addition/rim Is needed for the vessel and we use it.

ושל צבעים טהור – for they don’t use it in order that they don’t use its dye. But the Halakha is not according to Rabbi Yohanan HaSandlar.

מוסף התנור. תוספתו של תנור שמוסיפין בגבהו כדי לשמור חומו:

מפני שהוא סומך עליו את השפוד. של בשר, שרגילים לצלות בו בשר, והוי דבר צורך לתנור. ורחמנא אמר וטמאים יהיו לכם, לכל שבצרכיכם, כדדרשינן לעיל [במשנה ב׳]:

מפני שהוא אופה בו כשהוא נדחק. כשיש לו אוכלוסין מרובין וצריך לפת מרובה. ור׳ יוחנן לא סגי ליה בטעמא דתנא קמא מפני שהוא סומך עליו את השפוד, דסבירא ליה דבעינן שיהא תשמיש התוספת כעין תשמיש גופו של תנור:

מוסף היורה של שולקי זיתים. דרך שולקי זיתים וצבעים שיש להם יורות גדולות ועושים להם תוספת טיט על שפתם שיעלו בה המים בעת רתיחתם. ושל שולקי זיתים טמא, לפי שאותה תוספת צריכה לכלי ומשתמשים בה:

ושל צבעים טהור. דלא משתמש ביה כי היכי דלא לפסיד צבעיה. ואין הלכה כרבי יוחנן הסנדלר: