Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 5 Mishnah 6

כלים פרק ה׳ משנה ו׳

6

If an oven was half filled with earth, the part from the earth downwards contracts impurity by contact only while the part from the earth upwards contracts impurity [also] from its air- space. If he put the oven over the mouth of a cistern or over that of a cellar and he put a stone at its side: Rabbi Judah says: if when heated below it becomes also heated above it is susceptible to impurity. But the sages say: since it was heated, no matter how, it is susceptible to impurity.

תַּנּוּר שֶׁנָּתַן בּוֹ עָפָר עַד חֶצְיוֹ, מֵעָפָר וּלְמַטָּן, מִטַּמֵּא בְמַגָּע. מֵעָפָר וּלְמַעְלָן, מִטַּמֵּא בַאֲוִיר. נְתָנוֹ עַל פִּי הַבּוֹר אוֹ עַל פִּי הַדּוּת, וְנָתַן שָׁם אֶבֶן, רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אִם מַסִּיק מִלְּמַטָּן, וְהוּא נִסּוֹק מִלְמַעְלָן, טָמֵא. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, הוֹאִיל וְהֻסַּק מִכָּל מָקוֹם, טָמֵא:

ו׳
Bartenura

מעפר ולמטן מיטמא במגע – if the unclean reptile touched/came in contact with the oven from within above from the dirt, what is below from the dirt is defile. But if the unclean reptile was suspended in the airspace and did not touch the walls of the oven from inside it, it did not defile anything other than what is above from the dirt [-line].

בור (cistern) – a pit below the earth.

דות (cellar) – it is made like a cistern, but it is a building that is above from the ground.

ונתן שם אבן – between the pit and the wall of the oven, to support the oven that it should not fall into the pit/cistern.

אם מסיק מלמטה – if when he kindles the flame from below within the cistern, the oven is heated from its insides from above through its rims, it is impure. But if not, that it is not heated from the heating of the flame that is below within the cistern, it Is pure. But the disagreement of Rabbi Yehuda and the Rabbis is specifically through the first heating which is the completion of the construction of the oven and through that heating, it is susceptible to receiving defilement, Rabbi Yehuda holds that the oven should be attached to the ground with the first heating, as it is written (Leviticus 11:35): “[And if any of those falls into an earthen vessel,] everything inside it shall be unclean and – the vessel – itself you shall break,” but the language of נתיצה/breaking up (as in Leviticus 11:35 – תנור וכירים יותץ /and [the vessel] itself you shall break) other than that which is attached to the round, for when something falls that is carried, it is the language of שבירה/breaking but not the language of נתיצה/cutting out or breaking up, therefore, if the oven is heated through its rim from the heating that is within the cistern, it is considered as attached to the cistern and we call it יותץ/broken up/cut out, but if it is not heated from the heating of the cistern, it is chipped off and standing and it is impossible to apply to it further יותץ/broken up/cut out.

וחכמים אומרים הואיל וניסוק מכל מקום טמא (since it is heated from any place, it is unclean) – as it stated in Scripture (Leviticus 11:35): “and unclean they shall remain for you/וטמאים יהיו לכם,” nevertheless, but even if he heated it when it is suspended upon the neck of a camel, it is heated, and its construction has been completed with that. But everyone admits that with the second heating after its construction has been completed, that it is defiled even on the neck of the camel. And the Halakha is according to the Sages.

מעפר ולמטן מיטמא במגע. אם נגע שרץ בתנור מתוכו למעלה מן העפר נטמא מה שלמטה מן העפר. אבל אם נתלה השרץ באויר ולא נגע בדופני התנור מתוכו, לא נטמא אלא מה שלמעלה מן העפר:

בור. חפירה למטה בארץ:

דות. כבור הוא עשוי, אלא שהוא בנין למעלה מן הקרקע:

ונתן שם אבן. בין הבור ובין דופן התנור, להחזיק התנור שלא יפול לתוך הבור:

אם מסיק מלמטה. אם כשמסיק האור מלמטה בתוך הבור, התנור ניסוק מתוכו למעלה דרך שוליו, טמא. ואם לאו, שאינו ניסק מהיסק האור שלמטה בתוך הבור, טהור. ופלוגתא דר׳ יהודה ורבנן דוקא בהיסק ראשון שהוא גמר מלאכתו של תנור וע״י אותו היסק הוא מקבל טומאה, ר׳ יהודה סבר צריך שיהא התנור מחובר לארץ בהיסק ראשון, דכתיב תנור וכירים יותץ, ואין שייך לשון נתיצה אלא במחובר לקרקע, דבמיטלטל נופל לשון שבירה לא לשון נתיצה, הלכך אם התנור ניסק דרך שוליו מהיסק שבתוך הבור, חשיב כמחובר לבור וקרינן ביה יותץ, ואם אינו ניסוק מהיסק הבור הרי הוא נתוץ ועומד ואי אפשר לקיים בו תו יותץ:

וחכמים אומרים הואיל והוא ניסוק מכל מקום טמא. דאמר קרא וטמאים יהיו לכם, מכל מקום, ואפילו אם מסיקו כשהוא תלוי בצואר הגמל הוי היסק ונגמרה מלאכתו בכך. והכל מודים בהיסק שני לאחר שנגמרה מלאכתו שהוא מיטמא אפילו בצואר הגמל. והלכה כחכמים: