Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 11 Mishnah 6

כלים פרק י"א משנה ו׳

6

A metal spindle-knob:Rabbi Akiva says it is susceptible to impurity But the sages say it is not susceptible. If it was only plated [with metal] it is clean. A spindle, a distaff, a rod, a double flute and a pipe are susceptible to impurity if they are of metal, but if they are only plated [with metal] they are clean. If a double flute has a receptacle for the wings it is susceptible to impurity in either case.

פִּיקָה שֶׁל מַתֶּכֶת, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. וּמְצֻפָּה, טְהוֹרָה. הַכּוּשׁ, וְהָאִימָּה, וְהַמַּקֵּל, וְסִמְפּוֹנְיָה, וְחָלִיל שֶׁל מַתֶּכֶת, טְמֵאִין. וּמְצֻפִּין, טְהוֹרִים. סִמְפּוֹנְיָה, אִם יֶשׁ בָּהּ בֵּית קִבּוּל כְּנָפַיִם, בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ טְמֵאָה:

ו׳
Bartenura

פיקה (whorl/spindle knob) – like a small ball that is perforated in the middle that women place at the top of the spindle when they spin with it in order that it becomes heavy.

רבי עקיבא מטמא – for it is a metal vessel that has a designation/name of its own, and it is ritually impure, as it is taught in the Mishnah at the beginning of the chapter (Tractate Kelim, Chapter 11, Mishnah 2).

וחכמים מטהרין – that it doesn’t have a designation/name of its own but rather an epithet, a spindle knob of reed used as a spindle, or a spindle knob of a that same thing that it uses. And the Halakha is according to the Sages.

ומצפה (and if it is overlaid) – if it was of wood and it is overlaid with metal, it is ritually impure.

טהורה – that after the essence we follow, but not after the covering/overlaying which is of metal which is ritually impure.

כוש – a spindle that the women spin on.

והמקל (and the staff) – of metal which is rituall impure, for since a person chastises the animal with it, it is considered like a vessel that is made for the use by a person.

סמפוניא (a wind instrument) – a kind of musical instrument, as it is written in Daniel (3:5): "פסנתרין סומפניה [וכל הני זמרא]"/”psaltery, bagpipe, [and all other types of instruments].”

וחליל – even it is a kind of musical instrument, and it is hollowed out and its sound is heard from a [great] distance.

ומצופין אהורים – if it is of wood and is overlaid with ritually impure copper, it is [considered] ritually pure. For we follow after the essence of the vessel which is of wood. And if it has a receptacle, it is not considered, even though it is hollow, since it is not made for the receptacle. ‘

אם יש לה בית קיבול כפנים (if it has a receptacle for the wings [= bags of the bagpipe]) – small thin vessels in the image of wings, which we put into the wind instrument (i.e., bagpipe), that assist in projecting the sound of the music, if they made it within the place of the receptacle of these wings (i.e., the bags of the bagpipe), it is considered a receptacle.

ובין כך ובין כך – whether it is overlaid or whether it is not overlaid, it is ritually impure.

פיקה. כמין כדור קטן נקוב באמצע שמשימות הנשים בראש הפלך שטוות בו כדי שיכבד:

ר׳ עקיבא מטמא. דכלי מתכות שיש לו שם בפני עצמו הוא, וטמא, כדתנן בריש פרקין:

וחכמים מטהרין. דאין לו שם בפני עצמו אלא שם לווי, פיקא של כוש, או פיקה של אותו דבר שהיא משמשת לו. והלכה כחכמים:

ומצופה. אם היא של עץ ומצופה במתכת טמא:

טהורה. דבתר עיקרא אזלינן, ולא בתר הציפוי שהוא של מתכת טמא:

כוש. פלך שהנשים טוות בו:

והמקל. של מתכת טמא. הואיל ואדם רודה בו את הבהמה, ככלי עשוי לתשמיש אדם הוא חשוב:

סמפוניא. מין כלי זמר הוא, כדכתיב בדניאל {ג׳} פסנתרין וסמפוניא:

וחליל. אף הוא מין של כלי זמר, וחלול הוא וקולו נשמע עד למרחוק:

ומצופין טהורים. אם [הוא] של עץ ומצופה נחושת טמא, טהור הוא. דבתר עיקר הכלי אזלינן שהוא של עץ. ולא חשיב יש לו בית קיבול אע״פ שהוא חלול. כיון שאינו עשוי לבית קיבול:

אם יש לה בית קיבול כנפים. כלים דקים קטנים כדמות כנפים נותנים בתוך הסמפוניא. שמסייעים להשמעת קול הניגון. ואם עשו בתוכה מקום לבית קיבול של כנפים הללו, חשיב בית קיבול:

ובין כך ובין כך. בין שהיא מצופה ובין שאינה מצופה, טמאה: