Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 11 Mishnah 7

כלים פרק י"א משנה ז׳

7

A curved horn is susceptible to impurity but a straight one is clean. If its mouthpiece was covered with metal it is unclean. If its broad side [is covered with metal]: Rabbi Tarfon says it is susceptible to impurity But the sages say it is clean. While they are joined together the whole is susceptible to impurity. Similarly: the branches of a candlestick are clean. And the cups and the base are susceptible to impurity, But while they are joined together the whole is susceptible to impurity.

קֶרֶן עֲגֻלָּה, טְמֵאָה. וּפְשׁוּטָה, טְהוֹרָה. אִם הָיְתָה מְצֻפִּית שֶׁלָּהּ שֶׁל מַתֶּכֶת, טְמֵאָה. הַקַּב שֶׁלָּהּ, רַבִּי טַרְפוֹן מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. וּבִשְׁעַת חִבּוּרָן, הַכֹּל טָמֵא. כַּיּוֹצֵא בוֹ, קְנֵי מְנוֹרָה, טְהוֹרִין. הַפֶּרַח וְהַבָּסִיס, טְמֵאִים. וּבִשְׁעַת חִבּוּרָן, הַכֹּל טָמֵא:

ז׳
Bartenura

קרן עגולה וקרן פשוטה (a round metal horn and a plain, straight horn) – a trumpet from the horns of cattle that are made attached section by section, but rather that one of them is made round and the other is [made] straight. But the connection of the sections of the round metal horns is hard and requires an artisan more than the connection of the sections of the plain, straight horn, and because of this, they (i.e., the Sages) said that a person who returns a round metal horn on the Sabbath is liable for sin-offering, which is not the case with a plain, straight horn.

קרן עגולה טמאה – that it has a receptacle. But the plain, straight horn is ritually pure, for it lacks a receptacle. And the horns have the law of the boney utensils, for their flat, level surfaces are ritually pure like flat wooden implements.

מצופות (overlaid mouthpiece of a musical instrument) – the place where the mouth is placed, and it is the narrow part of it. It is from the language of "עומדים צפופים" /standing crowded together (see Tractate Avot, Chapter 5, Mishnah 5).

טמאה – for we consider it as a metal vessel, and even though it is plain/straight, it is susceptible to receiving ritual impurity.

הקב שלה (the cavity, the lower part of the trumpet/horn) – the wide side that is on it, if it is made of metal.

ר' טרפון מטמא וחכים מטהרים – But the Halakha is according to the Sages.

קני מנורה טהורים – that they lack a name a name of their own, and it is taught in the Mishnah at the beginning of this chapter (see Tractate Kelim, Chapter 11, Mishnah 2), that metal vessels that have a name of its own is ritually impure.

הפרח – the place where the candle sits that is at the top of the candelabrum, is called by the name of פרח/calyx (an ornament in the shape of a flower).

בסיס – the feet of the candelabrum/Menorah that it sits on them (i.e., the base).

קרן עגולה וקרן פשוטה. חצוצרות מקרני הבהמות עשויות פרקים פרקים מחוברים, אלא שאחת מהן צורתה עגולה ואחרת פשוטה. וחיבור הפרקים של עגולה קשים וצריכים אומן יותר מחיבור הפרקים של פשוטה, ומפני זה אמרו המחזיר קרן עגולה בשבת חייב חטאת, משא״כ בפשוטה:

קרן עגולה טמאה. שיש לה בית קיבול. וקרן פשוטה טהורה, שאין לה בית קיבול. וקרנים דין כלי עצם יש להן, שפשוטיהן טהורים כפשוטי כלי עץ:

מצופות. מקום הנחת הפה, והוא הקצר שבה. מלשון עומדים צפופים:

טמאה. דחשבינן לה ככלי מתכות, ואף על פי שהיא פשוטה מקבלת טומאה:

הקו שלה. הצד הרחב שבה אם היה של מתכות:

ר׳ טרפון מטמא וחכמים מטהרים. והלכה כחכמים:

קני מנורה טהורים. שאין להם שם בפני עצמן, ותנן לעיל בריש פרקין כל כלי מתכות שיש לו שם בפני עצמו, טמא:

הפרח. מקום מושב הנר שבראש המנורה פרח שמו:

בסיס. רגלי המנורה שהיא יושבת עליהן: