Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Eduyos Perek 1 Mishnah 11

עדיות פרק א׳ משנה י"א

11

A bride’s stool from which the covering-boards have been taken: Beth Shammai pronounces it [liable to become] unclean, And Beth Hillel pronounce it not [liable to become] unclean. Shammai says: “Even the framework of a stool [by itself is liable to become] unclean.” A stool which has been set in a baker’s trough: Beth Shammai pronounces it [liable to become] unclean, And Beth Hillel pronounces it not [liable to become] unclean. Shammai says: “Even one made therein [is liable to become unclean].”

כִּסֵּא שֶׁל כַּלָּה שֶׁנִּטְּלוּ חִפּוּיָיו, בֵּית שַׁמַּאי מְטַמְּאִין, וּבֵית הִלֵּל מְטַהֲרִין. שַׁמַּאי אוֹמֵר, אַף מַלְבֵּן שֶׁל כִּסֵּא טָמֵא. כִּסֵּא שֶׁקְּבָעוֹ בַעֲרֵבָה, בֵּית שַׁמַּאי מְטַמְּאִין, וּבֵית הִלֵּל מְטַהֲרִין. שַׁמַּאי אוֹמֵר, אַף הֶעָשׂוּי בָּהּ:

י"א
Bartenura

חפויו – Our Rabbis have explained this from the language of (Shabbat 81a) “the pivots” which are the teeth protruding from the keys that are customarily made in the Land of Ishmael, even here that one ordinarily makes in the bride’s litter/chair like teeth protruding in order that they can support them. And Maimonides explained it engravings and drawings that they make from wood or stones and attach them on to the bridal seat.

בית שמאי מטמאין – for they are still fit for sitting.

ובית הלל מטהרין – but they are not fitting for a bride, and they are like broken.

מלבן הכסא טמא – that is to say, even the frame by itself, without the seat and without the seat boards is ritually impure; all the more so, the seat without the its boards is ritually impure. The frame, in the form of a square brick they make on the seat and people sit on it.

כסא שקבעו בעריבה – he brought the seat from another place and affixed it in a trough through his sitting in it. But a trough is not ritually (i.e., Levitically) impure arising from someone with gonorrhea’s immediate contact by treading/leaning against it, and it is fit for kneading but not for sitting upon.

בית שמאי מטמאין – because the seat does not become void in the trough.

ובית הלל מטהרין – from impurity arising from someone with gonorrhea’s immediate contact by treading/leaning upon it, but the sea becomes void regarding the trough. But the seat is made in the body of the trough itself, and the School of Shammai admits to the School of Hillel that it is ritually pure.

שמאי אומר – even the sea that is made in the trough itself is impure by gonorrhea’s immediate contact by treading/leaning upon it.

שנטלו חפויו. רבותי פירשו מלשון חפי פותחת [שבת דף פ״א], שהם השינים הבולטים מן המפתחות שנוהגים לעשות בארץ ישמעאל, אף כאן רגילים לעשות בכסא של כלה כמין שינים בולטים כדי שיסמכו עליהן. ורמב״ם פירש, חפויו, פיתוחין וציורין שעושים מעצים או מאבנים ומדביקין אותן בכסא הכלה:

בית שמאי מטמאים. דאכתי חזי לישיבה:

ובית הלל מטהרין. דלא חזי לכלה, והוי כנשבר:

אף מלבן הכסא טמא. כלומר אף מלבן הכסא בפני עצמו בלא הכסא ובלא חפויו טמא. כל שכן שהכסא בלא חפויו טמא. מלבן, צורת לבינה מרובעת עושין על הכסא ויושבין עליו:

כסא שקבעו בעריבה. הביא כסא ממקום אחר וקבעו בעריבה דרך ישיבתו. ועריבה אינה טמאה מדרס, דחזיא ללישה ולא לישב עליה:

בית שמאי מטמאין. דלא בטל כסא לגבי עריבה:

ובית הלל מטהרין. ממדרס, דבטל כסא לגבי עריבה. אבל כסא העשוי בגוף העריבה עצמה, מודו בית שמאי לבית הלל דטהור:

שמאי אומר. אף כסא העשוי בעריבה עצמה טמא מדרס: