Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Zavim Perek 4 Mishnah 5

זבים פרק ד׳ משנה ה׳

5

Ten cloaks one on top of the other, if he sat on the uppermost one, all are unclean. A zav who was on one scale of a balance and in the other scale opposite there were objects fit to sit or lie upon: If the zav pushed them up, they are clean. But if they pushed him up, they are unclean. Rabbi Shimon says: if there was one object it becomes unclean, but if there were many they remain clean, since none of them had borne the greater part [of the zav's weight].

עֶשֶׂר טַלִּיּוֹת זוֹ עַל גַּב זוֹ, יָשֵׁן עַל גַּבֵּי הָעֶלְיוֹנָה, כֻּלָּן טְמֵאוֹת. הַזָּב בְּכַף מֹאזְנַיִם וּמִשְׁכָּב וּמוֹשָׁב כְּנֶגְדּוֹ, כָּרַע הַזָּב, טְהוֹרִין. כָּרְעוּ הֵן, טְמֵאִין. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, בִּיחִידִי, טָמֵא. וּבִמְרֻבִּין, טָהוֹר, שֶׁאֵין אֶחָד נוֹשֵׂא אֶת רֻבּוֹ:

ה׳
Bartenura

עשר טליתות – it the plural usage of טלית/a cloak. But not specifically then, for even one-thousand cloaks and a large stone on top of them, and the person with gonorrhea/the Zav sat upon the stone, all of the cloaks that are underneath it are defiled through sitting, for lying and sitting become defiled underneath a stone used for closing a pit.

כרע הזב טהורים – from the law concerning lying, but they are impure through the burden of the person with gonorrhea.

ביחידי – one bed [used for lying].

טמא – for the majority of the person with gonorrhea/the Zav is carried/borne upon it.

ובמרובים – many beds on the scale opposite the person with gonorrhea.

שאין אחד מהם נושא את רובו – for since they (i.e., the beds) went down, the majority of the person with gonorrhea is not borne/carried on even one of them, but rather, each one of the beds bore/carried a majority of the Zav.

עשר טליות. לשון רבים של טלית. ועשר לאו דוקא, דאפילו אלף טליות ואבן גדולה על גבן, וישב הזב על האבן, כל הטליות שתחתיה מיטמאות מושב, דמשכב ומושב מיטמאין תחת אבן מסמא:

כרע הזב טהורים. מדין משכב, אבל טמאין במשא הזב:

ביחידי. משכב אחד:

טמא. שהרי רוב הזב נישא עליו:

ובמרובים. במשכבות רבות בכף מאזנים כנגד הזב:

שאין אחד מהן נושא את רובו. דכי כרעו הן, אין רובו של זב נישא על אחד מהן, אלא כל אחד מהמשכבות נשא מיעוטו של זב: