Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Zavim Perek 4 Mishnah 4

זבים פרק ד׳ משנה ד׳

4

A zav who lays across five benches, or five money-belts: If lengthwise, he [makes them] unclean; But breadthwise, they are clean. If he slept [on them], and it was doubful that he had turned over onto them, they are unclean. If he was lying on six seats, with two hands on two [seats], two feet on another two, his head on one, with his body on another one, only that one on which his body lay is rendered unclean. If [a zav] stood on two seats: Rabbi Shimon says: if these were distant one from the other, they remain clean.

זָב שֶׁהָיָה מֻטָּל עַל חֲמִשָּׁה סַפְסָלִים אוֹ עַל חָמֵשׁ פֻּנְדִּיּוֹת, לְאָרְכָּן, טְמֵאִין. לְרָחְבָּן, טְהוֹרִין. יָשֵׁן, סָפֵק שֶׁנִּתְהַפֵּךְ עֲלֵיהֶן, טְמֵאִין. הָיָה מֻטָּל עַל שִׁשָּׁה כִסְיוֹת, שְׁתֵּי יָדָיו עַל שְׁנַיִם, שְׁתֵּי רַגְלָיו עַל שְׁנַיִם, רֹאשׁוֹ עַל אֶחָד, גּוּפוֹ עַל אֶחָד, אֵין טָמֵא אֶלָּא זֶה שֶׁתַּחַת הַגּוּף. עוֹמֵד עַל שְׁנֵי כִסְאוֹת, רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, אִם רְחוֹקִין זֶה מִזֶּה, טְהוֹרִין:

ד׳
Bartenura

פונדיות (money-bags)- like long pouches/bags, receptacles.

לארכן – that he lies on the length of the benches or the pouches/bags.

טמאים – for on each one, the person with gonorrhea/the Zav leans upon them, sometimes on this one and sometimes on that one.

לרחבן – that he lies his length on their width.

טהורים – because the majority of his [body] does not lean upon one of them. And there is no lying or sitting ever until he leans most of his [body] upon it, as it is written (Leviticus 15:23): “Be it the bedding [or be it the object on which she has sat, on touching it he shall be unclean until evening], until his majority will be carried upon it.

ישן – widthwise, and there is doubt if he turned himself around/rolled over to lengthwise, they are ritually impure.

כסיות – the plural language for “chair.”

שתחת הגוף – because the majority [of his body] is carried/borne upon him. But the others are ritually impure by contact of the person with gonorrhea. But they don’t have the law of lying and sitting to become a primary source of ritual impurity to defile people and vessels.

אם רחוקים זה מזה טהורים – because the majority [of his body] is not carried/borne either on this one or on that one. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

פונדיות. כעין כיסין ארוכין:

לארכן. ששוכב לארכן של ספסלים או של פונדיות:

טמאים. שכל אחד ואחד נשען רובו של זב עליהן, פעמים על זה פעמים על זה:

לרחבן. ששוכב ארכו לרחבן:

טהורים. דאין רובו נשען על אחד מהן ואין [טמא] משכב ומושב לעולם, עד שישען רובו עליו, דכתיב אם על המשכב הוא, עד שינשא רובו עליו:

ישן. לרחבן, וספק אם נתהפך לארכן, טמאין:

כסיות. לשון רבים של כסא.

שתחת הגוף. לפי שרובו נישא עליו. והאחרים טמאים מגע הזב. אבל אין להם תורת משכב ומושב להיות אב הטומאה לטמא אדם וכלים:

אם רחוקים זה מזה טהורים. לפי שאין רובו נישא לא על זה ולא על זה. ואין הלכה כר׳ שמעון: