Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Taharos Perek 7 Mishnah 1

טהרות פרק ז׳ משנה א׳

1

A potter who left his pots and went down to drink: the innermost pots remain clean but the outer ones are unclean. Rabbi Yose says: When is this so? When they are not tied together, but when they are tied together, all the pots are clean. One who gave over his key to an "am haaretz" the house remains clean, since he only gave him the guarding of the key.

הַקַּדָּר שֶׁהִנִּיחַ אֶת קְדֵרוֹתָיו וְיָרַד לִשְׁתּוֹת, הַפְּנִימִיּוֹת טְהוֹרוֹת, וְהַחִיצוֹנוֹת טְמֵאוֹת. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, בַּמֶּה דְבָרִים אֲמוּרִים, בְּמֻתָּרוֹת. אֲבָל בַּאֲגוּדוֹת, הַכֹּל טָהוֹר. הַמּוֹסֵר מַפְתְּחוֹ לְעַם הָאָרֶץ, הַבַּיִת טָהוֹר, שֶׁלֹּא מָסַר לוֹ אֶלָּא שְׁמִירַת הַמַּפְתֵּחַ:

א׳
Bartenura

הקדר שהניח את קדרותיו (the potter who left his pots) – a person who sells pots who is a Haver/a member of the order for the observance of Levitical laws in daily intercourse, who left his pots in the public domain, and they would customarily place large stones or pegs on the sides of the public domain to distance the wagons so that the walls would not damage them, and since these pegs press/squeeze the public domain, and this person who left his pots near them also pressed the path more, and the passers-by rub themselves on it and their clothing passes over their airspace, and the clothing of those who are not careful in their observance of Levitical laws of ritual purity/the עם הארץ/commonfolk are impure and defile the outermost ones.

במה דברים אמורים במותרות (under what circumstances – when they are untied)- when those who pass by and return shake them.

אבל באגודות (but when they are tied up) – that it is impossible to shake them, everything is ritually pure. But the Halakha is not according to Rabbi Yossi.

שלא מסר לו אלא שמירת המפתח – for he did not rely upon him to enter, because he would be arrested/made responsible as a thief.

הקדר שהניח את קדרותיו. מוכר הקדרות שהוא חבר, שהניח קדרותיו ברה״ר, ורגילין לתת בצדי רה״ר אבנים גדולות או יתדות להרחיק העגלות שלא יזיקו הכתלים, ומתוך שהיתדות הללו דוחקות את רשות הרבים, וזה הניח קדרות אצלם, דחק גם הוא את הדרך יותר, והעוברין מתחככים בהן ובגדיהם עוברים על פי אוירן, ובגדי עם הארץ טמאין הן ומטמאין את החיצונות:

במה דברים אמורים במותרות. שהעוברים ושבים מסיטין אותן.

אבל באגודות. שאי אפשר להסיטן, הכל טהור. ואין הלכה כרבי יוסי:

שלא מסר לו אלא שמירת המפתח. ולא סמכא דעתיה להכנס, מפני שהוא נתפס עליו כגנב: