Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Taharos Perek 6 Mishnah 6

טהרות פרק ו׳ משנה ו׳

6

A condition of doubt in a private domain is unclean unless he says, "I did not touch the unclean thing." A condition of doubt in a public domain is clean unless he can say, "I did touch the unclean thing." What is regarded as a public domain? The paths of Bet Gilgul and similar places are regarded as a private domain in respect of the laws of Shabbat, and a public domain in respect of those of uncleanness. Rabbi Elazar says: they only mentioned the paths of Bet Gilgul because they are regarded as a private domain in both respects. Paths that open out towards cisterns, pits, caverns or wine-presses are regarded as a private domain in respect of the laws of Shabbat and as a public domain in respect of those of uncleanness.

סְפֵק רְשׁוּת הַיָּחִיד, טָמֵא, עַד שֶׁיֹּאמַר לֹא נָגַעְתִּי. סְפֵק רְשׁוּת הָרַבִּים טָהוֹר, עַד שֶׁיֹּאמַר נָגַעְתִּי. אֵיזוֹ הִיא רְשׁוּת הָרַבִּים. שְׁבִילֵי בֵית גִּלְגּוּל, וְכֵן כַּיּוֹצֵא בָהֶן, רְשׁוּת הַיָּחִיד לְשַׁבָּת, וּרְשׁוּת הָרַבִּים לַטֻּמְאָה. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, לֹא הֻזְכְּרוּ שְׁבִילֵי בֵית גִּלְגּוּל, אֶלָּא שֶׁהֵם רְשׁוּת הַיָּחִיד לְכָךְ וּלְכָךְ. הַשְּׁבִילִים הַמְפֻלָּשִׁים לְבוֹרוֹת וּלְשִׁיחִים וְלִמְעָרוֹת וּלְגִתּוֹת, רְשׁוּת הַיָּחִיד לְשַׁבָּת וּרְשׁוּת הָרַבִּים לַטֻּמְאָה:

ו׳
Bartenura

עד שיאמר לא נגעתי – not exactly that he would say it is evident to me that I did not touch it, and the same law applies where there is a matter to compare to him that he didn’t touch it.

שבילי בית גלגול (pathways of a field full of hills and depressions) – a round place that ascends and descends, and most of the people are not able to walk on these pathways.

רשות היחיד לשבת – it is not actually the private domain, but they are a Karmelit (an intermediate domain – between a private domain and a public domain – any open area larger than four square handbreadths that is not a public thoroughfare – including fields, seas, rivers, alleyways and lanes). But why call it a private domain? Because it is not the public domain, as will be taught in the Mishnah shortly, the valley during the dry season is the private domain regarding Shabbat, but it is not actually a private domain, but rather a Karmelit. But now all of these paths are taught in the Mishnah here are the public domain, we are speaking, for example, that they lack three [people] at the time that the doubt emerged, and even here, since many are found there, it is like the public domain. For if there are three [people] at the time that the doubt emerged regarding, even in the innermost of rooms, he is ritually pure, as we derive from the Sotah/the wife suspected of unfaithfulness towards her husband, it is a private domain, because there aren’t there other than two [people], the male initiating intercourse (i.e., the adulterer) and the woman having sexual intercourse.

עד שיאמר לא נגעתי. לאו דוקא שיאמר ברי לי שלא נגעתי, דהוא הדין היכא דאיכא מידי למתלי ביה שלא נגע:

שבילי בית גלגול. מקום עגול ועולה ויורד, ואין רוב עם יכולין ללכת באותן שבילין:

רשות היחיד לשבת. לאו רשות היחיד ממש, אלא כרמלית נינהו. ואמאי קרי לה רשות היחיד, לפי שאינה רשות הרבים. וכן הא דתנן בסמוך, הבקעה בימות החמה רשות היחיד לשבת, לאו רשות היחיד ממש, אלא כרמלית. והשתא כל הני גווני דתנן הכא דהוו רשות הרבים, מיירי כגון דליכא תלתא בשעה שנולד הספק, ואפילו הכי כיון דרבים מצויין שם, כרשות הרבים דמי. דאי בדאיכא תלתא בההיא שעתא שנולד הספק בה, אפילו בחדרי חדרים טהור, דילפינן מסוטה דהוי רשות היחיד, משום דליכא תמן אלא תרי, בועל ונבעלת: