Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Taharos Perek 4 Mishnah 1

טהרות פרק ד׳ משנה א׳

1

One who throws an unclean object from one place to another: [for instance] a loaf among keys or a key among loaves, [that which was clean remains] clean. Rabbi Judah says: if a loaf was thrown among keys the former becomes unclean, but if a key was thrown among loaves the latter remain clean.

הַזּוֹרֵק טֻמְאָה מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, כִּכָּר לְבֵין הַמַּפְתְּחוֹת, מַפְתֵּחַ לְבֵין הַכִּכָּרוֹת, טָהוֹר. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, כִּכָּר לְבֵין הַמַּפְתְּחוֹת, טָמֵא. מַפְתֵּחַ לְבֵין הַכִּכָּרוֹת, טָהוֹר:

א׳
Bartenura

הזורק. ככר לבין המטפחות – there is no difference whether he threw a ritually pure loaf among ritually impure keys, or whether he threw impure keys among the [ritually pure] loaves, and it is not known if the loaf came in contact with/touched the ritually impure keys, the loaf is ritually pure, for the [anonymous] Tanna/teacher of this Mishnah holds that someone who throws is like one who lacks the awareness/knowledge to be interrogated.

ר' יהודה אומר ככשר לבין המפתחות טמא – for Rabbi Yehuda holds that a person who throws (whether impure keys or loaves) has awareness/knowledge to be interrogated, and his [status of] doubt makes him ritually impure. However, when he threw [a ritually impure key among the loaves], it (i.e., the loaf) is ritually pure, since the defilement does not come to rest in a place but rather passes over the ritually pure [loaf], its doubt is [presumed to be] ritually pure. But the Halakha is not according to Rabbi Yehuda. And the [ritually pure] loaf and the [ritually impure] keys that our Mishnah uses, the same law applies for all the rest of the things that are thrown, but because it is the practice of people to throw a loaf and keys one to the other, because of that, [the Mishnah] took this [example].

הזורק. ככר לבין המפתחות. לא שנא זרק ככר טהור לבין מפתחות טמאות, ולא שנא זרק מפתחות טמאות לבין הככרות, ולא נודע אם נגע הככר הטהור במפתחות הטמאות, טהור הככר, דסבירא ליה להאי תנא זורק כמי שאין בו דעת לישאל דמי:

ר׳ יהודה אומר ככר לבין המפתחות טמא. דסבירא ליה לרבי יהודה זורק כמי שיש בו דעת לישאל דמי, וספיקו טמא. מיהו כשזרק [מפתח טמא בין ככרות], טהור, הואיל והטומאה אינה נחה במקום אלא עוברת על הטהור, ספקו טהור. ואין הלכה כר׳ יהודה. וככר ומפתחות דנקט במתניתין, הוא הדין לכל שאר דברים הנזרקים, אלא משום דאורחייהו דאינשי לזרוק ככר ומפתחות זה לזה, משום הכי נקט הני: