Mishnayos Taanis Perek 1 Mishnah 4
Change text layout:
תענית פרק א׳ משנה ד׳
If the seventeenth of Marḥeshvan arrived and rain has not fallen, individuals, but not the entire community, begin to fast three fasts for rain. How are these fasts conducted? As the fast begins in the morning, one may eat and drink after dark, and one is permitted during the days of the fasts themselves to engage in the performance of work, in bathing, in smearing oil on one’s body, in wearing shoes, and in conjugal relations.
הִגִּיעַ שִׁבְעָה עָשָׂר בְּמַרְחֶשְׁוָן וְלֹא יָרְדוּ גְשָׁמִים, הִתְחִילוּ הַיְחִידִים מִתְעַנִּין שָׁלשׁ תַּעֲנִיּוֹת. אוֹכְלִין וְשׁוֹתִין מִשֶּׁחֲשֵׁכָה, וּמֻתָּרִין בִּמְלָאכָה וּבִרְחִיצָה וּבְסִיכָה וּבִנְעִילַת הַסַּנְדָּל וּבְתַשְׁמִישׁ הַמִּטָּה:
Bartenura
הגיע שבעה עשר במרחשון. וכבר עברו ג׳ זמנים, שהן ג׳ במרחשון. וז, וי״ז:
התחילו היחידים. תלמידי חכמים:
שלש תעניות. שני וחמישי ושני:
אוכלים ושותים משחשיכה. מותר להם לאכול ולשתות כל ליל התענית עד שיעלה עמוד השחר כל זמן שלא ישן. אבל לאחר שישן שינת קבע אסור לאכול ולשתות אם לא התנה מתחלה קודם שישן. ואית דאמרי דאכילה בעי תנאי, שתיה לא בעי תנאי דאין קבע לשתיה. והכי מסתברא:
הגיע שבעה במרחשון – and three time periods have already passed – which are the third of Mar Cheshvan, the seventh [of Mar Cheshvan] and the seventeenth [of the month].
התחילו היחידים – scholars/Sages
שלש תעניות – Monday, Thursday [and the following] Monday.
אוכלים ושותים משחשיכה – They are permitted to eat and drink all the night of the fast until the crack of dawn all the while that they are not sleeping. But after one has had one’s fixed period of sleep, it is forbidden to each or drink if one didn’t make a condition [to do so] at first prior to going to sleep. And there are those who say that eating requires a condition made. Drinking does not require a condition made, for there is no fixed period for drinking and that makes sense.