Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Shabbos Perek 23 Mishnah 3

שבת פרק כ"ג משנה ג׳

3

A person may not hire workers on Shabbat to work for him after Shabbat because even speaking about weekday matters is prohibited on Shabbat. Similarly, a person may not tell another on Shabbat to hire workers for him. One may not even wait for nightfall at the edge of the Shabbat boundary in order to leave the boundary immediately after Shabbat to hire workers for himself or to bring produce from his field. But he may wait for nightfall at the edge of the Shabbat boundary in order to guard his produce that is outside the Shabbat boundary, and he may then bring produce back in his hand, since he did not initially intend to wait at the edge of the boundary for this purpose. Abba Shaul stated a general principle: With regard to anything that I am permitted to discuss on Shabbat, I am permitted to wait for nightfall at the edge of the Shabbat boundary for its sake.

לֹא יִשְׂכֹּר אָדָם פּוֹעֲלִים בְּשַׁבָּת, וְלֹא יֹאמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ לִשְׂכֹּר לוֹ פוֹעֲלִים. אֵין מַחְשִׁיכִין עַל הַתְּחוּם לִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים וּלְהָבִיא פֵרוֹת, אֲבָל מַחְשִׁיךְ הוּא לִשְׁמֹר, וּמֵבִיא פֵרוֹת בְּיָדוֹ. כְּלָל אָמַר אַבָּא שָׁאוּל, כֹּל שֶׁאֲנִי זַכַּאי בַּאֲמִירָתוֹ, רַשַּׁאי אֲנִי לְהַחְשִׁיךְ עָלָיו:

ג׳
Bartenura

לא ישכור אדם פועלים – as it is written (Isaiah 58:13): “Nor look to your affairs, nor strike bargains.”

ולא יאמר אדם לחבירו וכו' – it was taken for an implied opinion/deduction that he should not say to his fellow: “hire for us workers,” but he says to him: “that it appears that you will stand with me this eening, that is to say, now it appears that if you come to me when it gets dark, and even though that both of them know that on the condition of hiring him for his work he warns him, since he does not spell out his salary explicitly, it is permitted, for we hold that loud recitation is prohibited, but thinking/fantasizing is permitted (on the Sabbath).

אין מחשיכין על התחם – to draw himself close on the Sabbath to the place within which is it is permitted to move (i.e., the Sabbath limits) until the end of the limit and to make preparations to be ready for work on the exit of the Sabbath there that he will be close to the place of the workers or to the orchard to bring fruit, for everything that is prohibited to do on the Sabbath, it is prohibited to make preparations to be ready for work on the exit of the Sabbath but he can make preparations to be close to go out and guard his fruits for this is something that is permitted to do on the Sabbath to guard/watch his fruits.

ומביא פירות בידו – since the essence of this thinking was not for this.

כלל אמר אבא שאול – He disputes the First Teacher [of our Mishnah] that prohibited all preparations to be ready for work on the exit of the Sabbath, but he doesn’t make a distinction between preparations to be ready for work on the exit of the Sabbath of a commandment and something that is optional, and he comes and states that preparations to be ready for work on the exit of the Sabbath is permitted for just as it is permitted to tell his fellow on the Sabbath that he should be designated to go after dark to bring a coffin and shrouds for the dead person, so too, it is permitted to be make preparations to be ready for work on the exit of the Sabbath in order that he will be designated after dark to bring the coffin and shrouds – and at the end of the Mishnah as it is taught: we can make preparations to be ready for work on the exit of the Sabbath to watch over the affairs of a bride and on the affairs of the dead. This is the opinion of Abba Shaul and the Halakha is according to him.

לא ישכור אדם פועלים. דכתיב (ישעיהו נ״ח:י״ג) ממצוא חפצך ודבר דבר:

ולא יאמר אדם לחבירו כו׳ לדיוקא נקטיה, לא יאמר לחבירו שכור לנו פועלים, אבל אומר לו הנראה שתעמוד עמי לערב, כלומר עכשיו נראה אם תבא אלי לכשתחשך, ואע״פ ששניהם יודעים שעל מנת לשכרו לפעולתו הוא מזהירו, כיון דלא מפרש ליה שכירות בהדיא שרי, דקי״ל דבור אסור הרהור מותר:

אין מחשיכין על התחום. לקרב עצמו בשבת עד סוף התחום ולהחשיך שם שיהא קרוב למקום הפועלים או לפרדס להביא פירות, דכל דבר שאסור לעשותו בשבת אסור להחשיך עליו, אבל מחשיך הוא להיות קרוב לצאת ולשמור פירותיו, דזה דבר המותר בשבת לשמור פירותיו:

ומביא פירות בידו. הואיל ועיקר מחשבתו לא היתה לכך:

כלל אמר אבא שאול. אתנא קמא פליג, דאסר כל החשכה ולא מפליג בין החשכה של מצוה להחשכה של רשות, ואתא איהו ואמר דהחשכה של מצוה שריא, שכשם שמותר לומר לחבירו בשבת תהיה מזומן לילך לאחר חשיכה להביא ארון ותכריכים למת, כך מותר להחשיך על התחום כדי שיהיה מזומן לאחר חשיכה להביא ארון ותכריכים. וסיפא דתנן מחשיכים על התחום [לפקח] על עסקי כלה ועל עסקי המת, אבא שאול היא. והלכה כמותו: