Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Shabbos Perek 11 Mishnah 4

שבת פרק י"א משנה ד׳

4

One who throws an object four cubits into the sea is exempt. If there was a swamp and the public domain passes through it, one who throws an object four cubits into it is liable like one who carried four cubits in the public domain. And how deep is this swamp? It is less than ten handbreadths deep. In the case of a swamp that the public domain passes through, one who throws an object four cubits into the swamp is liable.

הַזּוֹרֵק בַּיָּם אַרְבַּע אַמּוֹת, פָּטוּר. אִם הָיָה רְקָק מַיִם וּרְשׁוּת הָרַבִּים מְהַלֶּכֶת בּוֹ, הַזּוֹרֵק לְתוֹכוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת, חַיָּב. וְכַמָּה הוּא רְקָק מַיִם, פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה טְפָחִים. רְקָק מַיִם וּרְשׁוּת הָרַבִּים מְהַלֶּכֶת בּוֹ, הַזּוֹרֵק בְּתוֹכוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת, חַיָּב:

ד׳
Bartenura

הזורק בים – from the beginning of four [cubits] to the end of four [cubits], he is exempt, for it is a Karmelit.

רקק מים – which are not higher from the land, and there is in them mud and clay/plaster and they are called a [shallow] pool/diluvium.

ור"ה מהלכת בו – for many [people] walk through it.

וכמה הוא רקק – what is its depth that we can say that it is yet the public domain and it has not become a Karmelit?

ורקק מים ורה"ר מהלכת בו – this is double that was taught for the matter to teach us that even if the pool was four [cubits] wide, for since it was less than ten [cubits] high, it is judged like the public domain, and double also with a public domain going through it to teach us that even though many people don’t walk through it other than in an emergency/need, walking even in an emergency is called walking.

הזורק בים. מתחלת ד׳ לסוף ד׳ פטור, דכרמלית הוא:

רקק מים. שאינם גבוהים מן הארץ ויש בהם רפש וטיט נקראים רקק:

ורשות הרבים מהלכת בו. שרבים מהלכים בו:

וכמה הוא רקק. כמה הוא עמקו דנימא אכתי רשות הרבים הוא ולא נעשה כרמלית:

ורקק מים ורשות הרבים מהלכת בו. האי דכפליה תנא למלתיה, לאשמועינן דאפילו רקק רחב ארבעה הואיל והוא פחות מעשרה נדון כרשות הרבים. וכפל נמי ורשות הרבים מהלכת בו, לאשמעינן דאע״ג דאין מהלכים בו רבים אלא ע״י הדחק, הלוך ע״י הדחק שמיה הלוך: