Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Pesachim Perek 7 Mishnah 11

פסחים פרק ז׳ משנה י"א

11

Anything that is fit to be eaten in an adult ox, whose bones have fully hardened, may be eaten in a young kid. One may register for a Paschal offering in order to eat any of these parts, and eating any such part is considered a fulfillment of the mitzva to eat the Paschal lamb. However, any part of the animal that is inedible in an adult ox is not considered meat, even if it is soft enough to be eaten in a young kid. One may not register for a Paschal offering in order to eat one of these parts, and eating it is not a fulfillment of the mitzva to eat the Paschal lamb. And the soft ends of the ribs and the cartilage are soft enough to be considered edible and may therefore be eaten from the Paschal lamb. One who breaks the bone of a Paschal lamb that is ritually pure receives forty lashes for having violated a prohibition stated in the Torah. But one who leaves over part of a ritually pure Paschal lamb and one who breaks the bone of a ritually impure Paschal lamb do not receive forty lashes.

כָּל הַנֶּאֱכָל בְּשׁוֹר הַגָּדוֹל, יֵאָכֵל בִּגְדִי הָרַךְ, וְרָאשֵׁי כְנָפַיִם וְהַסְּחוּסִים. הַשּׁוֹבֵר אֶת הָעֶצֶם בַּפֶּסַח הַטָּהוֹר, הֲרֵי זֶה לוֹקֶה אַרְבָּעִים. אֲבָל הַמּוֹתִיר בַּטָּהוֹר וְהַשּׁוֹבֵר בַּטָּמֵא, אֵינוֹ לוֹקֶה אֶת הָאַרְבָּעִים:

י"א
Bartenura

כל הנאכל בשור הגדול – that already had become distasteful, all in the future will get harder.

יאכל בגדי הרך – appropriate for eating on Passover all eight days. But what is not eaten with a large ox, is not registered upon it during Passover, even though that it is soft now, since it will get hard over the course of time.

וראשי כנפים וסחוסים – This is how it should be read: And that which is eaten of the big ox – the ends of the shoulder blades, the gristles, which we call טנרוס /TANROS in the foreign language that are at the head of the shoulder blade and the rest of the gristles such as the ear-lobe and the gristles of the breast and the small ribs at the end of the spine, since the big ox which is eaten by boiling, they eat the soft lamb roasted.

אבל המותיר בטהור וכו' – as it is written (Exodus 12:10): “You may not leave any of it over until morning; if any of it is left until morning, you shall burn it.” The Biblical verses comes to give a positive commandment after a negative commandment, to say that if you transgressed the negative commandment, fulfill the positive command and you won’t be flogged. Alternatively, since it is a negative commandment which has no action with it, and any negative commandment that doesn’t have an action associated with it, one is not flogged for it.

והשובר בטמא וכו' – as it is written (Exodus 12:46): “nor shall you break a bone of it,” a kosher/fit individual is warned on the breaking of a bone, but he is not warned on the breaking of a bone of something invalid.

כל הנאכל בשור הגדול. שכבר הוקשה כל העתיד להקשות בו:

יאכל בגדי הרך. ראוי לאכילה בפסח בן שמונה ימים. אבל מה שאין נאכל בשור הגדול אין נמנין עליו בפסח אף על פי שעכשיו הוא רך הואיל וסופו להקשות:

וראשי כנפים והסחוסים. הכי קאמר, ומהו הנאכל בשור הגדול ראשי כנפים, הסחוס שקורין טנרוס בלע״ז שבראש כף הכתף ושאר סחוסים כגון תנוך האזן וסחוסי החזה והצלעות הקטנות שבסוף השדרה, הואיל ובשור הגדול נאכלים ע״י שליקה, יאכלו בגדי הרך צלי:

אבל המותיר בטהור כו׳ דכתיב (שמות י״ב:י׳) לא תותירו ממנו עד בוקר והנותר ממנו עד בוקר באש תשרופו, בא הכתוב ליתן עשה אחר לא תעשה, לומר אם עברת על לאו, קיים עשה שבו ואינך לוקה. אי נמי, דהוי לאו שאין בו מעשה, וכל לאו שאין בו מעשה. אין לוקין עליו:

והשובר בטמא כו׳ דכתיב (שם) ועצם לא תשברו בו, בכשר מוזהר על שבירת עצם ואינו מוזהר על שבירת עצם בפסול: