Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Pesachim Perek 7 Mishnah 1

פסחים פרק ז׳ משנה א׳

1

How does one roast the Paschal lamb? One brings a spit [shappud] of pomegranate wood and thrusts it into the mouth of the lamb until it reaches its anus, and one then puts its legs and entrails inside it and roasts it all together; this is the statement of Rabbi Yosei HaGelili. Rabbi Akiva says: One does not insert its legs and entrails inside it, as this is a type of cooking. Anything placed inside the offering does not get roasted directly by the fire and is considered to have been cooked. Rather, one suspends the legs and entrails from the spit above the animal’s head outside it.

כֵּיצַד צוֹלִין אֶת הַפֶּסַח, מְבִיאִין שַׁפּוּד שֶׁל רִמּוֹן, תּוֹחֲבוֹ מִתּוֹךְ פִּיו עַד בֵּית נְקוּבָתוֹ, וְנוֹתֵן אֶת כְּרָעָיו וְאֶת בְּנֵי מֵעָיו לְתוֹכוֹ, דִּבְרֵי רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, כְּמִין בִּשּׁוּל הוּא זֶה, אֶלָּא תוֹלִין חוּצָה לוֹ:

א׳
Bartenura

כיצד צולין. שפוד של רומן – but not other woods that release water, for it must be (Exodus 12:9): “[Do not eat any of it raw,] or cooked in any way with water, [but roasted – head, legs and entrails -over the fire],” but pomegranate does not release water. But, not with a metal spit (Pesahim 74a), as earlier, when part of it warmed, all of it is warm and it is roasted from the heat of the spit, and the All-Merciful stated (Exodus 12:9), “roasted...over the fire,” and not roasted with something else.

כמין בשול הוא זה – when they cook the large intestines in it, like it is within the pot.

תולין חוצה לו – they insert the spit above from the mouth of the lamb . And the Halakha is according to Rabbi Akiva.

כיצד צולין. שפוד של רמון. ולא שאר עצים דמפקי מיא והוה ליה בשל מבושל במים, ורמון לא מפיק מיא. ובשפוד של מתכת לא, כדלקמן, דחם מקצתו חם כולו ונצלה מחמת שפוד, ורחמנא אמר צלי אש ולא צלי דבר אחר:

כמין בשול הוא זה. שמתבשלין בני מעיו לתוכו כבתוך הקדרה:

תולין חוצה לו. תוחבן בשפוד למעלה מפיו של טלה. והלכה כרבי עקיבא: