Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Parah Perek 7 Mishnah 7

פרה פרק ז׳ משנה ז׳

7

If a man coils the rope around his hand little by little, [the mixture] is valid; But if he coiled it afterwards, it is invalid. Rabbi Yose said: this also had been ruled to be valid as a temporary measure.

הַמְכַנֵּן אֶת הַחֶבֶל עַל יָד עַל יָד, כָּשֵׁר. וְאִם כִּנְּנוֹ בָאַחֲרוֹנָה, פָּסוּל. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, לָזֶה הִכְשִׁירוּ הוֹרָאַת שָׁעָה:

ז׳
Bartenura

המכנן את החבל (he who winds around his hand the rope – for drawing the bucket up – until a sufficient length is wound up) – it is the manner of those who let down a bucket to fill with water, that when he raises the bucket, he surrounds the rope in his hand like a kind of ring so that it is doesn’t drag on the ground. And [the word] "מכנן" – is he language of the coils of the ileum. But if in the midst of raising the bucket, he winds the rope around his hand more than once, it is the need of raising it and this is not work and the drawing/filling of water is kosher/fit/appropriate. But if he winds it after he has completed drawing [the water], it is considered work and is invalid.

לזה הכשירו הוראת שעה – what they validated in Yavneh as a special dispensation, not to bring the rope while not on his way [to the rite], but rather for this [individual] who wound the rope [around his hand] after he finished drawing they validated for him as a special dispensation/emergency.

המכנן את החבל. דרך משלשלי הדלי למלאות מים, כשמעלה את הדלי מסבב את החבל בידו כמין טבעת שלא יהא נגרר לארץ. ומכנן לשון הדרא דכנתא [חולין פ״ג]. ואם בדרך העלאת הדלי מכנן על יד על יד, צורך העלאה היא, ואין זו מלאכה וכשר המילוי. ואם באחרונה לאחר שהעלהו כיננו, חשוב מלאכה ופסול:

לזה הכשירו הוראת שעה. מה שהכשירו ביבנה הוראת שעה, לא למוליך את החבל שלא כדרכו, אלא לזה שכינן את החבל באחרונה הכשירו לו ע״י הדחק: