Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 5 Mishnah 7

אהלות פרק ה׳ משנה ז׳

7

Just as they protect inside so they protect outside. How so? In the case of a large basket supported on pegs on the outside [of an ohel], If there was uncleanness beneath it, vessels in the basket remain clean. But if it was [next to] the wall of a courtyard or of a garden, it does not protect. [In the case of] a beam placed across from one wall to an other, with a pot hanging from it, if there was uncleanness beneath it, Rabbi Akiva declares the vessels inside it to be clean, But the sages declare them unclean.

כְּשֵׁם שֶׁמַּצִּילִין מִבִּפְנִים, כָּךְ מַצִּילִין מִבַּחוּץ. כֵּיצַד, כְּפִישָׁה שֶׁהִיא נְתוּנָה עַל הַיְתֵדוֹת מִבַּחוּץ, טֻמְאָה תַחְתֶּיהָ, כֵּלִים שֶׁבַּכְּפִישָׁה טְהוֹרִים. אִם הָיָה כֹתֶל חָצֵר אוֹ כֹתֶל גִּנָּה, אֵינוֹ מַצִּיל. קוֹרָה שֶׁהָיְתָה נְתוּנָה מִכֹּתֶל לְכֹתֶל וּקְדֵרָה תְלוּיָה בָהּ, טֻמְאָה תַחְתֶּיהָ, כֵּלִים שֶׁבַּקְּדֵרָה, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַהֵר, וַחֲכָמִים מְטַמְּאִין:

ז׳
Bartenura

כשם שמצילים מבפנים – with the walls of tents, so they protect from the outside with walls of tents as I explain further on [in this Mishnah].

על יתדות מבחוץ – near the wall that will not be continuous from the wall [for a handbreadth] and then it is considered a tent to interrupt between the defilement that is underneath it to the vessels that are over it. And specifically with regard to the wall of the house that this wall was made into a tent, the basket/inverted vessel is considered a tent to interrupt, but the wall of a courtyard and/or a garden is not made into a tent, the basket is not considered a tent to interrupt [the flow of defilement].

וקדירה תלויה בה – it is proven in the Tosefta {Tractate Ohalot, Chapter 6, Halakha 5 and 6) that if the rims of the pot are pulled from the rims of the beam and outward with an opening of a handbreadth, no one disagrees that it does not protect, and vessels that are in the pot are ritually impure, but the lip of the pot is attached to the beam, no one disagrees that it protects and is ritually pure. Where they disagree is where it is drawn from the beam and there isn’t an opening of a handbreadth. Rabbi Akiba says that it protects and they are pure, whereas the Sages state that it doesn’t protect and they are impure. And the Halakha is according to the Sages.

כשם שמצילים מבפנים. עם דפנות אוהלים כך מצילים מבחוץ עם דפנות אוהלים כדמפרש ואזיל:

על יתדות מבחוץ. סמוך לכותל שלא תהא משוכה מן הכותל [טפח] ואז חשובה אוהל להפסיק בין טומאה שתחתיה לכלים שעל גבה. ודוקא בכותל בית שנעשה כותל זה לאוהל נחשבת הכפישה גם היא אוהל להפסיק, אבל בכותל חצר וגינה שלא נעשה לאוהל לא תיחשב הכפישה אוהל להפסיק:

וקדירה תלויה בה. (מוכח בתוספתא שאם שפתי הקדירה משוכים) משפת הקורה ולחוץ בפותח טפח כולי עלמא לא פליגי דאינה מצלת, וכלים שבקדירה טמאים, ואי פי הקדירה מודבק בקורה, כולי עלמא לא פליגי דמצלת וטהורים. כי פליגי היכא דמשוכה מן הקורה וליכא פותח טפח. ר׳ עקיבא אומר מצלת וטהורים, וחכמים אומרים אינה מצלת וטמאים. והלכה כחכמים: