Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 4 Mishnah 2

אהלות פרק ד׳ משנה ב׳

2

[With regard to] a drawer of the cupboard, which is one cubic handbreadth, but whose outlet is not a square handbreadth, if there is uncleanness inside it, the house becomes unclean; But if there is uncleanness in the house, that which is within [the drawer] remains clean, for the manner of uncleanness is to go out and not to go in. Rabbi Yose declares [the house] clean, since he can remove [the uncleanness] by halves or burn it where it stands.

תֵּבַת הַמִּגְדָּל, יֶשׁ בָּהּ פּוֹתֵחַ טֶפַח וְאֵין בִּיצִיאָתָהּ פּוֹתֵחַ טֶפַח, טֻמְאָה בְתוֹכָהּ, הַבַּיִת טָמֵא. טֻמְאָה בַבַּיִת, מַה שֶּׁבְּתוֹכָהּ טָהוֹר, שֶׁדֶּרֶךְ הַטֻּמְאָה לָצֵאת וְאֵין דַּרְכָּהּ לְהִכָּנֵס. רַבִּי יוֹסֵי מְטַהֵר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא יָכוֹל לְהוֹצִיאָהּ לַחֲצָאִים אוֹ לְשָׂרְפָהּ בִּמְקוֹמָהּ:

ב׳
Bartenura

תיבת המגדל -it is customary to make small chests within the wooden turret/cupboard, in order to hide in them vessels and food and liquids.

בה פותח טפח – there is in its cavity an opening of a handbreadth, but there is no defilement hidden.

ואין ביציאתה – in the hole of its opening, there isn’t a handbreadth.

טומאה בתוכה הבית טמא – and even though that its opening is small. As it explains the reason, because it is the manner of the defilement to go out, by force, its end is to exit through the path of this opening, therefore, it defiles immediately in the path of its exiting.

שבתוכה טהור מה– since there isn’t in its removal an opening of a handbreadth, it doesn’t bring in the defilement.

ואין דרך טומאה ליכנס – that its conclusion is not to bring into it a corpse.

ור' יוסי מטר – for perhaps its end is not exit through the path of this opening which has the measurement of defilement/uncleanness, for it is able to be remove it by halves or to burn it in its place. But the Halakha is not according to Rabbi Yossi.

תיבת המגדל. רגילים לעשות תיבות קטנות בתוך מגדל של עץ, כדי להצניע בהם כלים ואוכלין ומשקים:

שיש בה פותח טפח. שיש בחללה פותח טפח, דלא הויא טומאה טמונה:

ואין ביציאתה. בחור פתחה אין בו טפח:

טומאה בתוכה הבית טמא. ואע״פ שפתחה קטן. כדמפרש טעמא, מפני שדרך טומאה לצאת, על כרחך סופה לצאת דרך פתח זה, לפיכך מטמא מיד דרך יציאתה:

מה שבתוכה טהור. הואיל ואין ביציאתה פותח טפח אינו מביא את הטומאה:

ואין דרך טומאה ליכנס. שאין סופו להכניס לה מת:

ור׳ יוסי מטהר. דשמא אין סופו לצאת דרך פתח זה שיהא בה שיעור טומאה שהרי יכול להוציאה לחצאים או לשורפה במקומה. ואין הלכה כר׳ יוסי: