Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Oholos Perek 3 Mishnah 2

אהלות פרק ג׳ משנה ב׳

2

If a ladleful of corpse-mold was scattered about in a house, the house is unclean But Rabbi Shimon declares it clean. If a quarter [of a log] of blood was absorbed in [the ground] of a house, the house is clean. If it was absorbed by a garment: if the garment is washed and a quarter [of a log] of blood emerges from it, it is unclean, if not, it is clean, since anything absorbed that cannot emerge is clean.

מְלֹא תַרְוָד רָקָב שֶׁנִּתְפַּזֵּר בְּתוֹךְ הַבַּיִת, הַבַּיִת טָמֵא. וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מְטַהֵר. רְבִיעִית דָּם שֶׁנִּבְלְעָה בְתוֹךְ הַבַּיִת, הַבַּיִת טָהוֹר. נִבְלְעָה בִכְסוּת, אִם מִתְכַּבֶּסֶת וְיוֹצֵא מִמֶּנָּה רְבִיעִית דָּם, טְמֵאָה. וְאִם לָאו, טְהוֹרָה, שֶׁכֹּל הַבָּלוּעַ שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לָצֵאת, טָהוֹר:

ב׳
Bartenura

מלא תרווד רקב (ladleful of corpse mold) – that we stated above at the beginning of Chapter Two [Mishnah 1] that it defiles in a tent.

שנתפזר לתוך הבית – and it was combined with whatever an amount of dust.

ור' שמעון מטהר – he holds that its end is like its beginning, that just as at its outset if the corpse is buried in burial shrouds or in a wooden casket/bier, it has no mass of earth from a grave containing parts of a decayed human body/רקב, for we require that there will be nothing folded/rolled with him, even its end, after it had become became a mass of earth from a grave containing parts of a decayed human bod, if something else combined with hi it doesn’t defile. But the Halakah is not according to Rabbi Shimon.

אם מתכבסת הכסות ויוצא ממנה רביעית דם – and how do we measure it? He brings water in a measure and washes it, and he brings other water according to that measure and places in it a quarter [of a LOG] of blood. If their appearance is equivalent, this is defilement, but if not it is ritually pure.

מלא תרווד רקב. דאמרן לעיל בריש פרק ב׳ שהוא מטמא באוהל:

שנתפזר לתוך הבית. ונתערב בו עפר כל שהוא:

ור׳ שמעון מטהר. דסבר סופו כתחילתו, מה תחילתו אם נקבר המת בתכריכים או בארון של עץ, אין לו רקב, דבעינן שלא יהיה דבר נגלל עמו, אף סופו לאחר שנעשה רקב אם נתערב עמו דבר אחר אינו מטמא. ואין הלכה כר׳ שמעון:

אם מתכבסת הכסות ויוצא ממנה רביעית דם. וכיצד משערין אותה, מביא מים במדה ומכבסה בהן ומביא מים אחרים כמדתן ונותן בהן רביעית דם, אם היה מראיהן שוה הרי שזו טמאה, ואם לאו טהורה: