Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 8 Mishnah 5

מקואות פרק ח׳ משנה ה׳

5

If a menstruant placed coins in her mouth and went down and immersed herself, she becomes clean from her [former] uncleanness, but she becomes unclean on account of her spittle. If she put her hair in her mouth or closed her hand or pressed her lips tightly, it is as though she had not immersed herself. If a person held on to another man or to vessels and immersed them, they remain unclean; but if he had washed his hand before in the water, they become clean. Rabbi Shimon says: he should hold them loosely that water may enter into them. The hidden or wrinkled parts of the body do not need that water should enter into them.

נִדָּה שֶׁנָּתְנָה מָעוֹת בְּפִיהָ וְיָרְדָה וְטָבְלָה, טְהוֹרָה מִטֻּמְאָתָהּ, אֲבָל טְמֵאָה הִיא עַל גַּב רֻקָּהּ. נָתְנָה שְׂעָרָהּ בְּפִיהָ, קָפְצָה יָדָהּ, קָרְצָה שִׂפְתוֹתֶיהָ, כְּאִלּוּ לֹא טָבְלָה. הָאוֹחֵז בְּאָדָם וּבְכֵלִים וּמַטְבִּילָן, טְמֵאִין. וְאִם הֵדִיחַ אֶת יָדוֹ בַּמַּיִם, טְהוֹרִים. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, יְרַפֶּה, כְּדֵי שֶׁיָּבֹאוּ בָהֶם מָיִם. בֵּית הַסְּתָרִים, בֵּית הַקְּמָטִים, אֵינָן צְרִיכִין שֶׁיָּבֹאוּ בָהֶן מָיִם:

ה׳
Bartenura

טהורה מטומאתה – from the defilement of being a menstruant woman, and she is permitted to [have sexual relations with] her husband.

אבל טמאה על גב רוקה – as a result of the coins prior to the [ritual] immersion. And she is impure from the law of contact, for her spittle defiles through contact and carrying.

נתנה שערה בפיה – and the water did not come on to her hair.

קרצה שפתותיה (if – in taking a ritual immersion – she pressed her lips together) – she pushed her lips greatly this one on that that one.

כאילו לא טבלה – and is forbidden to her husband as she was.

האוחז באדם ובכלים ומטבילן טמאין – for in the place of his holding [them], the water did not come.

ואם הדיח ידיו במים טהורים – since the liquid that is on his hands combines to the waters of the Mikveh and further there is no interposition/an intervening object.

ר' שמעון אומר ירפה (he should loosen his hold on the objects – so that water can come in contact with them) – But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

בית הסתרים (the covered parts of the body/posteriors) – as for example, within the ear and within the nose and within the mouth.

בית הקמטין (parts of the body which have folds) – of the arm-pit and of the nakedness [of the person immersing]. Alternatively, the folds of an old man and an old woman whose flesh is folded/wrinkled.

אין צריך שיבואו בהן מים – as it is written (Leviticus 15:11): “If one with a discharge, without having rinsed his hands in water [touches another person, that person shall wash his clothes, bathe in water, and remain impure until morning],” for with rinsing of his hands the person with gonorrhea is [ritually] purified, but isn’t immersion of all of the boy in living waters is what he needs, but rather to inform you, just as his hands are as it appears, also all of his body is as it appears, except for the covered parts of the body. But nevertheless, the Sages say that a person should always accustom in his home that woman rinses her folds hat the time of her ritual immersion, assuming that the water doesn’t have to come upon them, [but] the place that is appropriate for water to come upon it, we require it.

טהורה מטומאתה. מטומאת נדה, ומותרת לבעלה:

אבל טמאה על גב רוקה שנתלש על המעות קודם טבילה, וטמאה מתורת מגע דרוקה מטמא במגע ובמשא:

נתנה שערה בפיה. ולא באו המים בשערה:

קרצה שפתותיה. דחקה שפתותיה ביותר זו בזו:

כאילו לא טבלה. ואסורה לבעלה כמו שהיתה:

האוחז באדם ובכלים ומטבילן טמאין. דבמקום אחיזתו לא באו מים:

ואם הדיח ידיו במים טהורים. לפי שהמשקה שעל ידיו מתחבר למי המקוה ושוב אין כאן חציצה:

ר׳ שמעון אומר ירפה וכו׳ ואין הלכה כר׳ שמעון:

בית הסתרים. כגון תוך האוזן ותוך החוטם ותוך הפה:

בית הקמטין. של שחי ושל ערוה. אי נמי, קמטין של זקן וזקנה שבשרם נקמט:

אין צריך שיבואו בהן מים. דכתיב (ויקרא ט״ו:י״א) וכל אשר יגע בו הזב וידיו לא שטף במים, וכי בשטיפת ידים נטהר הזב, והלא טבילת כל הגוף במים חיים הוא צריך, אלא לומר לך מה ידיו בנראה, אף כל בשרו בנראה, פרט לבית הסתרים. ואף על פי כן אמרו חכמים לעולם ילמד אדם בתוך ביתו שתהא אשה מדיחה קמטיה בשעת טבילה, דנהי דאין צריכין לבוא בהן מים, מקום הראוי לביאת מים בעינן: