Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Mikvaos Perek 4 Mishnah 2

מקואות פרק ד׳ משנה ב׳

2

One who put a board under a water-spout: if it had a rim to it, it disqualifies the mikveh; otherwise it does not disqualify the mikveh. If he made it stand upright to be rinsed, in neither case does it disqualify the mikveh.

הַמַּנִּיחַ טַבְלָא תַּחַת הַצִּנּוֹר, אִם יֶשׁ לָהּ לְבִזְבֵּז, פּוֹסֶלֶת אֶת הַמִּקְוֶה. וְאִם לָאו, אֵינָהּ פּוֹסֶלֶת אֶת הַמִּקְוֶה. זְקָפָהּ לִדּוֹחַ, בֵּין כָּךְ וּבֵין כָּךְ אֵינָהּ פּוֹסֶלֶת אֶת הַמִּקְוֶה:

ב׳
Bartenura

המניח טבלא תחת הצנור (he who leaves a tray/board underneath the spout) – to conduct the water into the Mikveh/ritual bath.

אם יש לה לבזבז (if it has a vertical rim/edge – by which a flat utensil is made into a vessel-lie receptacle) – a rim around from the four directions in order that it will be for it a receptacle).

פוסלת את המקוה – it would be for them drawn water, and because the spout itself does not invalidate the Mikveh, we are speaking of a spout that was established [first] and at the end, they hollow it/shape it into a receptacle.

זקפה לידוח (if he set it upright to rinse it) – in order that it should be rinsed from the filth that is in it,

it does not invalidate the Mikveh/ritual bath, for it doesn’t exist in the manner of its reception.

המניח טבלא תחת הצנור. להמשיך המים למקוה:

אם יש לה לבזבז. שפה סביב מארבע רוחותיה, כדי שיהיה לה בית קיבול:

פוסלת את המקוה. דהוו להו מים שאובים. ומשום צנור לא היה מפסיל מקוה, דאיירי בצנור שקבעו ולבסוף חקקו כדפרישית:

זקפה לידוח. כדי שתודח מטנופת שבה:

אינה פוסלת את המקוה. דלא קיימא כדרך קבלתה: