Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Machshirin Perek 3 Mishnah 3

מכשירין פרק ג׳ משנה ג׳

3

One who drew hot bread off the side of an oven and put it upon the mouth of a jar of wine: Rabbi Meir declares it susceptible to uncleanness; But Rabbi Judah declares it insusceptible. Rabbi Yose declares it insusceptible in the case of wheat bread and susceptible in the case of barley bread, because barley absorbs [liquids].

הָרוֹדֶה פַת חַמָּה וּנְתָנָהּ עַל פִּי חָבִית שֶׁל יַיִן, רַבִּי מֵאִיר מְטַמֵּא. רַבִּי יְהוּדָה מְטַהֵר. רַבִּי יוֹסֵי מְטַהֵר בְּשֶׁל חִטִּים וּמְטַמֵּא בְשֶׁל שְׂעֹרִים, מִפְּנֵי שֶׁהַשְּׂעֹרִים שׁוֹאֲבוֹת:

ג׳
Bartenura

הרודה – that was kneaded in fruit juice but was not made susceptible to receive Levitical uncleanness.

רבי מאיר מטמא – meaning to say, the bread is made fit to receive Levitical uncleanness on account of the wine that was absorbed in it. Alternatively, if the wine was impure/unclean, Rabbi Meir declares it impure on account of the impure wine that was absorbed in it (i.e., the bread).

ר' יוסי מטהר בשל חטים – and the Halakha is according to Rabbi Yossi.

הרודה פת חמה. שנילושה במי פירות ולא הוכשרה לקבל טומאה:

רבי מאיר מטמא. כלומר הוכשר הלחם לקבל טומאה מחמת היין שנבלע בו. אי נמי, אם היה היין טמא, מטמא ר׳ מאיר מחמת היין טמא הנבלע בה:

ר׳ יוסי מטהר בשל חטים. והלכה כר׳ יוסי: