Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 9 Mishnah 2

כלאים פרק ט׳ משנה ב׳

2

Silk and floss-silk do not come under the prohibition of kilayim, but are prohibited on account of appearance. Mattresses and pillows do not come under the prohibition of kilayim, as long as his flesh does not come into [immediate] contact with them. There is no [permissibility for the] temporary [wearing] of kilayim. Neither may one wear kilayim even on top of ten [garments], even for the purpose of evading taxes.

הַשִּׁירָיִים וְהַכָּלָךְ אֵין בָּהֶם מִשּׁוּם כִּלְאַיִם, אֲבָל אֲסוּרִים מִפְּנֵי מַרְאִית הָעָיִן. הַכָּרִים וְהַכְּסָתוֹת אֵין בָּהֶם מִשּׁוּם כִּלְאַיִם, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִהְיֶה בְשָׂרוֹ נוֹגֵעַ בָּהֶן. אֵין עֲרַאי לְכִלְאָיִם. וְלֹא יִלְבַּשׁ כִּלְאַיִם אֲפִלּוּ עַל גַּבֵּי עֲשָׂרָה, אֲפִלּוּ לִגְנֹב אֶת הַמֶּכֶס:

ב׳
Bartenura

השיריים והכלך (silk and cissaros-blossoms/a woolly substance growing on stones on the Dead Sea that looks like gold, and being very soft – resembles sheep-wool) – they are species of silk, and the כלך/cissaros-blossoms/ a wooly substance) grows in the sea-towns/mercantile ports and its shape/form is like the shape of gold and it is exceptionally soft and similar to wool.

אבל אסורים – for they come o be exchanged/switched with wool and linen. But because they are were not found among them , people would not recognize them and they would come to switch/exchange them, therefore, they are prohibited for appearance’s sake. But nowadays, that the silk is found amongst us and all know and recognize it, there is no prohibition of any species of silk with wool or linen. And similarly, hemp is permitted whether with wool or with linen, for everyone recognize it.

הכרים והכסתות אין בהם משום כלאים – because they are made for ling on and the Torah stated (Leviticus 19:19): “you shall not put on cloth [from a mixture of two kinds of material],” but you are permitted to insert them underneath you. But these words [are applicable] when they are hard and thin and placed on top of a couch, then they are permitted when one’s skin doe not [touch] them, but if they are soof or filled or even empty and placed on top of a bed, even ten mattresses one on top of the other with mixed seeds underneath them, it is prohibited to sleep upon them because they are bent underneath him and they are wrapped on his skin.

אין עראי לכלאים – for temporary dressing [of mixed seeds] is dressing.

אפילו על גבי עשרה – and even though he does not benefit from the mixed seeds [from these ten garments].

את המכס – I saw that for some of my teachers that explained, for example, that in a place where the Jews pay customs to the custom-collector who stands from near him , and he wears mixed seats in order that he should not be recognized that he is a Jew (see Tractate Bava Kamma 113a). But it appears to me to steal the customs, because a person a person does not give customs from the clothing that he wears. But [the teacher of] this anonymous Mishnah [holds] that a thing that he doesn’t intend upon is prohibited, and he disputes upon the other anonymous teacher who teaches (see Mishnah 5 of this chapter) that clothes dealers sell [garments of diverse kinds] in their usual manner.

השיריים והכלך. מינים של משי הן, והכלך גדל בכרכי הים ותבניתו כתבנית הזהב, והוא רך ביותר ודומה לצמר:

אבל אסורים. דאתי לאחלופי בצמר ופשתים. ומפני שלא היו מצויין ביניהם לא היו מכירים בהן ואתי לאחלופי הלכך אסורים מפני מראית העין. אבל האידנא שהמשי מצוי בינינו והכל יודעים ומכירים בו אין אסור שום מין של משי בצמר או בפשתים, וכן הקנבוס שרי בין בצמר בין בפשתים שהכל מכירים בו:

הכרים והכסתות אין בהם משום כלאים. לפי שהן עשויין לשכיבה והתורה אמרה (ויקרא י״ט:י״ט) לא יעלה עליך אבל אתה מותר להציעו תחתיך. והני מילי כשהן קשים ורקנים ונתונים על גבי אצטבא אז הן מותרין כשאין בשרו [נוגע] בהם, אבל אם הם רכים או מלאים או אפילו רקנים ומונחים על גבי מטה אפילו עשר מצעות זו על גבי זו וכלאים תחתיהם אסור לישן עליה לפי שנכפפים תחתיו ונכרכים על בשרו:

אין עראי לכלאים. דלבישת עראי לבישה היא:

אפילו על גבי עשרה. ואע״פ שאינו נהנה מן הכלאים:

את המכס. ראיתי לקצת מרבותי שפירשו כגון במקום שהיהודים פורעים מכס למוכס העומד מאליו, ולובש כלאים כדי שלא יכיר שהוא יהודי. ולי נראה לגנוב את המכס לפי שאין אדם נותן מכס מבגדים שהוא לובש. וסתם משנה זו [סברה] דבר שאין מתכוין אסור, ופליגא אאידך סתמא דתנן מוכרי כסות מוכרין כדרכן: