Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 9 Mishnah 1

כלאים פרק ט׳ משנה א׳

1

Nothing is forbidden on account of kilayim except [a mixture of] wool and linen. No [clothing material] is subject to uncleanness by scale disease except wool or linen. Priests do not wear any materials to serve in the Temple except for wool and linen. Camel’s wool with sheep’s wool, that have been mixed together: if the greater part is camel’s wool, it is permitted [to mix it with linen], but if the greater part is sheep’s wool, it is forbidden; if it is half and half, it is forbidden. The same applies to hemp and linen mixed together.

אֵין אָסוּר מִשּׁוּם כִּלְאַיִם אֶלָּא צֶמֶר וּפִשְׁתִּים. וְאֵינוֹ מִטַּמֵּא בִנְגָעִים אֶלָּא צֶמֶר וּפִשְׁתִּים. אֵין הַכֹּהֲנִים לוֹבְשִׁין לְשַׁמֵּשׁ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ אֶלָּא צֶמֶר וּפִשְׁתִּים. צֶמֶר גְּמַלִּים וְצֶמֶר רְחֵלִים שֶׁטְּרָפָן זֶה בָזֶה, אִם רֹב מִן הַגְּמַלִּים, מֻתָּר, וְאִם רֹב מִן הָרְחֵלִים, אָסוּר. מֶחֱצָה לְמֶחֱצָה, אָסוּר. וְכֵן הַפִּשְׁתָּן וְהַקַּנְבּוֹס שֶׁטְּרָפָן זֶה בָזֶה:

א׳
Bartenura

אין אסור משום כלאים אלא צמר ופשתים – as it is written (Deuteronomy 22:11): “You shall not wear cloth combining wool and linen.” [The word] שעטנז is a generalization; צמר ופשתים /wool and linen is a specification/detail; a generalization and a specification/detail, the generalization refers only to that which was specified in the details. Wool and Linen, yes, [are forbidden together]; something else is not [forbidden together]. But צמר/wool is the wool of sheep or rams alone, as it is written (2 Kings 3:4): “Now King Mesha of Moab was a sheep breeder; and he used to pay as tribute to the king of Israel the wool of one hundred thousand lambs and of one hundred thousand rams.” You do not have it called mere wool, but rather the wool of rams, but he rest of wool, one needs to give an epithet, the wool of camels, the wool of hares, the wool of goats.

ואינו מטמא בנגעים אלא צמר ופשתים – as it is written (Leviticus 13:47): “When an eruptive affection occurs in a cloth of wool or linen fabric.”

אין הכהנים לובשים לשמש במקדש אלא צמר ופשתים – for regarding the clothing of the priests, it is written (Exodus 39:27-29): “They made the tunics of fine linen of woven work, [for Aaron and his sons];…and the linen breaches of fine twisted linen,” which is a flax that grows in linen stalks, that is to say, a singular red from each seed, but no two reeds grow from one seed. And regarding the sashes/אבנט (verse 29), it is written (Exodus 39:29): “blue and purple and crimson yarns, [done in embroidery -as the LORD had commanded Moses].” “And blue/תכלת” -the wool that is colored with the blood of the purple-shell used for dying tekhelet, “and purple/ארגמן”- that is colored by the color ed whose name is ארגמן/purple, which is LAKA in the foreign tongue; and “crimson yarns/תולעת שני” which is colored in the color red that they call CARMAZI.

שטרפן – that mixed them.

מותר – to mix flax with them because the wool of lambs/sheep is nullified through the majority of [wool of] camels.

וכן פשתן וקנבוס – that became combined – and the majority is from the hemp, it is permitted to bring wool and to mix with them.

אין אסור משום כלאים אלא צמר ופשתים. דכתיב (דברים כ״ב:י״א) לא תלבש שעטנז צמר ופשתים. שעטנז כלל צמר ופשתים פרט, כלל ופרט אין בכלל אלא מה שבפרט, צמר ופשתים אין מידי אחרינא לא. וצמר הוא צמר רחלים ואילים בלבד דכתיב (מלכים ב ג׳:ד׳) ומישע מלך מואב היה נוקד והשיב למלך ישראל מאה אלף כרים ומאה אלף אילים צמר, אין לך קרוי צמר סתם אלא צמר אילים אבל שאר צמר צריך ליתן שם לווי, צמר גמלים צמר ארנבים צמר עזים:

ואינו מטמא בנגעים אלא צמר ופשתים. דכתיב (ויקרא י״ג:מ״ז) והבגד כי יהיה בו נגע צרעת בבגד צמר או בגד פשתים:

אין הכהנים לובשים לשמש במקדש אלא צמר ופשתים. דבבגדי כהנים כתיב שש ובד, והוא פשתן שעולה בד בבד, כלומר קנה יחידי מכל גרעין ואין שני קנים עולים מגרעין אחד. ובאבנט כתיב תכלת וארגמן ותולעת שני. ותכלת, צמר צבוע בדם חלזון. וארגמן, צמר צבוע בצבע אדום ששמו ארגמן והוא לאכ״א בלע״ז. ותולעת שני, הוא צמר צבוע בצבע אדום שקורין כרמז״י:

שטרפן. שערבן:

מותר. לערב עמהן פשתן לפי שצמר רחלים נתבטל ברוב של גמלים:

וכן פשתן וקנבוס. שנתערבו והרוב מן הקנבוס מותר להביא צמר ולערב עמהם: