Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 7 Mishnah 8

כלאים פרק ז׳ משנה ח׳

8

[Seed sown in a] perforated flowerpot, prohibits [as kilayim] in a vineyard. [In] one not perforated, does not prohibit [as kilayim]. Rabbi Shimon says: both are forbidden but neither prohibits. One who carries a perforated flowerpot through a vineyard, if [that which is sown in it] grows a two-hundredth part, it is forbidden.

עָצִיץ נָקוּב מְקַדֵּשׁ בַּכֶּרֶם, וְשֶׁאֵינוֹ נָקוּב אֵינוֹ מְקַדֵּשׁ. וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, זֶה וְזֶה אוֹסְרִין וְלֹא מְקַדְּשִׁין. הַמַּעֲבִיר עָצִיץ נָקוּב בַּכֶּרֶם, אִם הוֹסִיף בְּמָאתַיִם, אָסוּר:

ח׳
Bartenura

עציץ נקוב – that has in it a perforation in order that a small root and seed are inside of it (i.e., the perforated pot) [which prohibits the use of the vines when located in the vineyard].

מקדש בכרם – if he left it in a vineyard or four cubits of the tilling of the vineyard, he sanctifies it as if it was planted in the earth.

אסורין ולא מקדשין – he should not bring seed into it ab initio, but if he brought and does not sanctify for it is not as if he is sowing in the earth. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

המעביר עציץ נקוב בכרם – a perforated pot that has in it grain that has brought forth one-third growth, and he transferred it to a vineyard that has stalks of grapes like the hyacinth/white bean, he did not leave it in the ground but rather transferred it under the vines alone, if they added the seeds on the way of transferring part of two hundred on what they were from at the outset, the seed is prohibited in the common earthen vessel, but the vines that were not sanctified, since they were not left in the ground. But above in the chapter “The vineyard which lay waste/כרם שחרב“ (Chapter 5 of Tractate Kilayim we explained how we view things if he added one from two-hundred – see Mishnah 6).

עציץ נקוב. שיש בו נקב כדי שרש קטן וזרע בתוכו:

מקדש בכרם. אם הניחו בכרם או בארבע אמות של עבודת הכרם מקדש כאילו נזרע בארץ:

אסורין ולא מקדשין. לא יביא זרע לתוכו לכתחלה ואם הביא לא קדש דלא הוי כזורע בארץ. ואין הלכה כר׳ שמעון:

המעביר עציץ נקוב בכרם. עציץ נקוב שיש בו תבואה שהביאה שליש, והעבירו בכרם שיש בו ענבים כפול הלבן, ולא הניחו בארץ אלא העבירו תחת הגפנים בלבד, אם הוסיפו הזרעים בדרך העברתו חלק ממאתים על מה שהיו תחלה, אסור הזרע שבעציץ, אבל הגפנים לא קדשו כיון שלא הניחו בקרקע. ולעיל בפרק כרם שחרב פירשנו כיצד רואין אם הוסיף אחד ממאתים: