Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 6 Mishnah 2

כלאים פרק ו׳ משנה ב׳

2

An aris which projects from a terrace: Rabbi Eliezer ben Jacob says: if a person standing on [level] ground is able to harvest all of it, [such an aris] prohibits [sowing seed in] four cubits of the field, but if [he is] not [able to do so], it prohibits [sowing seed] only [in] the [soil] which is directly below it. Rabbi Eliezer says: even one who has planted one [row of vines] on the ground, and one on a terrace, then if it is ten handbreadths above the [level] ground, one does not combine with the other; if it is not [ten handbreadths high] then one does combine with the other.

עָרִיס שֶׁהוּא יוֹצֵא מִן הַמַּדְרֵגָה, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר, אִם עוֹמֵד בָּאָרֶץ וּבוֹצֵר אֶת כֻּלּוֹ, הֲרֵי זֶה אוֹסֵר אַרְבַּע אַמּוֹת בַּשָּׂדֶה, וְאִם לָאו, אֵינוֹ אוֹסֵר אֶלָּא כְנֶגְדּוֹ. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אַף הַנּוֹטֵעַ אַחַת בָּאָרֶץ וְאַחַת בַּמַּדְרֵגָה, אִם גָּבוֹהַּ מִן הָאָרֶץ עֲשָׂרָה טְפָחִים, אֵינָהּ מִצְטָרֶפֶת עִמָּהּ, וְאִם לָאו, הֲרֵי זוֹ מִצְטָרֶפֶת עִמָּהּ:

ב׳
Bartenura

מן המדרגה – from a high hill/mound that is made like a kind of embankment (i.e., terrace).

אם כשהוא עומד למטה בארץ – he is able to harvest the grapes that are suspending in the espalier, we view all the espalier as if it is the place of the base of the vines and their roots, and it prohibits four cubits in the field in every direction from the border of the espalier and outward, and specifically ab initio that it prohibits to sow, but it does not sanctify anything other than six handbreadths that this resembles of the remainder of lattice-work of laths which was destroyed in the middle further on in Chapter (7, Mishnah 3).

ואם לאו – that he is not able to harvest all of the grapes until he ascends the embankment/terrace or on a ladder, it is not prohibited to sow other than under the espalier alone, but outside of it, it is permitted, even within four cubits of the base of the vines of the espalier, for since they are standing on the embankment, and such is the Halakha.

אף הנוטע שורה אחת בארץ ושורה אחת במדרגה – from two rows that one needs for it to be considered a vineyard, for now we are not speaking of an espalier, but rather of two rows of vines, two opposite two with one having a tail extending. If the embankment is ten [handbreadths] high, the two rows do not combine to be a vineyard, but rather each and every row has the law of an individual vine. But the Halakha is not according to Rabbi Eliezer.

מן המדרגה. מתל גבוה עשוי כמין מדרגה:

אם כשהוא עומד למטה בארץ. יכול ללקט הענבים התלוין בעריס, רואים את כל העריס כאילו הוא מקום עיקר הגפנים ושרשן, ואוסר ארבע אמות בשדה לכל רוח משפת העריס ולחוץ, ודוקא לכתחלה הוא דאוסר לזרוע אבל אינו מקדש אלא ששה טפחים מידי דהוה אמותר פסקי עריס דלקמן בפרק:

ואם לאו. שאינו יכול ללקוט כל הענבים, עד שיעלה במדרגה או בסולם, אין אסור לזרוע אלא תחת העריס בלבד, וחוצה לו מותר, ואפילו בתוך ד׳ אמות של עיקר הגפנים של עריס הואיל ועומדים על המדרגה, וכן הלכה:

אף הנוטע שורה אחת בארץ ושורה אחת במדרגה. משתי שורות שצריך כדי שיחשבו כרם, והשתא לא מיירי בעריס אלא בב׳ שורות של גפנים שתים כנגד שתים ואחת יוצאת זנב. אם המדרגה גבוה עשרה, אין שתי שורות מצטרפות להיות כרם אלא דין גפן יחידית יש לכל שורה ושורה. ואין הלכה כרבי אליעזר: