Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kilayim Perek 2 Mishnah 1

כלאים פרק ב׳ משנה א׳

1

Any seah which contains a quarter [of a kav] of a different species, one should reduce [its proportion of the latter] Rabbi Yose says: one should pick [it all out]. Whether it consists of one species or of two species. Rabbi Shimon says: they said this only if it consists of one species. But the sages say: anything which is kilayim, in a seah [it adds up] in making up the quarter.

כָּל סְאָה שֶׁיֶּשׁ בּוֹ רֹבַע מִמִּין אַחֵר, יְמַעֵט. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, יָבֹר. בֵּין מִמִּין אֶחָד בֵּין מִשְּׁנֵי מִינִין. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, לֹא אָמְרוּ אֶלָּא מִמִּין אֶחָד. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, כָּל שֶׁהוּא כִלְאַיִם בַּסְּאָה מִצְטָרֵף לְרֹבַע:

א׳
Bartenura

כל סאה שיש בה רבע – The Kab (=1/6 of a Seah or 24 egg bulks) which is one in twenty-four parts of a Seah, and the Seah is six Kabim.

ימעט - [he shall diminish/reduce] that other species that is mixed in it until the quarter [of a Kab] would be diminished and will be nullified within the Seah and he would be permitted to sow and not be prohibited because of sowing a forbidden junction of heterogeneous plants in the same field.

יבור – for since it was necessary to diminish, he removes everything, because I appears like he is establishing a forbidden junction of heterogeneous plants/diverse kinds in the same field, for since he began to sift, if he would not sift everything. But if at its outside it is less than one-quarter [of a Kab] it is permitted. But the Halakha is not according to Rabbi Yossi.

בין ממין אחד – whether in that ssame quarter from one species or whether from many species, he must diminish/reduce it.

לא אמרו אלא ממן אחד – for two species do not combine to the measurement of a quarter [of a Kab].

וחכמים אומרים כל שהוא כלאים לסאה – there is [a difference] between the Sages and the first Tanna/teacher [of the Mishnah] as for example, a Seah of barley that has in it a quarter [of a Kab] of oats and spelt, [according] to the first Tanna/teacher, one needs to diminish it; to the Sages, oe does not have to diminish it, for oats do not combine with spelt since they are not diverse kinds in the Seah of barley. And the Halakha is according to the Sages.

כל סאה שיש בה רובע. הקב דהיינו אחד מכ״ד לסאה שהסאה ששה קבין:

ימעט. אותו מין אחר המעורב בו עד שיפחת הרובע ויתבטל בתוך הסאה ומותר לזרוע ולא מיתסר משום זורע כלאים:

יבור. מכיון שהוזקק למעט יסיר הכל, משום דמיחזי כמקיים כלאים מכיון שהתחיל לברור אם לא היה בורר את כולו. אבל תחלתו פחות מרובע שרי. ואין הלכה כרבי יוסי:

בין ממין אחד. בין שאותו רובע ממין אחד בין ממינין הרבה צריך למעט:

לא אמרו אלא ממין אחד. דאין שני מינין מצטרפין לשיעור רובע:

וחכמים אומרים כל שהוא כלאים לסאה. איכא בין חכמים לת״ק כגון סאה שעורים שיש בה רובע שבולת שועל וכוסמין, לת״ק צריך למעט לחכמים אין צריך למעט, דאין שבולת שועל מצטרף לכוסמין כיון דלא הוו כלאים בסאה של שעורים. והלכה כחכמים: