Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Kerisos Perek 1 Mishnah 4

כריתות פרק א׳ משנה ד׳

4

And these women bring sin offerings but their sin offerings are not eaten: One who miscarries and does not know the nature of what she miscarried; and two women who miscarried, in a case where one miscarried a fetus of a type for which a woman is exempt from bringing an offering and the other one miscarried a fetus of a type for which a woman is liable to bring an offering, and they do not know which miscarried which type. Rabbi Yosei said: When is their sin offering not eaten? It is when both women went to different places within the Temple to bring their offerings, e.g., this woman went to the east and that woman went to the west. But if both of them were standing together, both of them together bring one sin offering, and it is eaten.

אֵלּוּ מְבִיאוֹת וְאֵינוֹ נֶאֱכָל. הַמַּפֶּלֶת וְאֵין יָדוּעַ מַה הִפִּילָה, וְכֵן שְׁתֵּי נָשִׁים שֶׁהִפִּילוּ, אַחַת מִמִּין פְּטוּר וְאַחַת מִמִּין חוֹבָה. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי, אֵימָתַי, בִּזְמַן שֶׁהָלְכוּ זוֹ לְמִזְרָח וְזוֹ לְמַעֲרָב. אֲבָל אִם הָיוּ שְׁתֵּיהֶן עוֹמְדוֹת כְּאַחַת, מְבִיאוֹת קָרְבָּן וְנֶאֱכָל:

ד׳
Bartenura

ואין ידוע מה הפילה – it it is the form of a human being, and she is obligated but if it is [in the form of] fish or locusts and she is exempt. She brings a sacrifice of two turtle-doves – one for a burnt-offering and one for a sin-offering. On that of the sin-offering, she stipulates/makes a condition and states: if I gave birth to a species which is an obligation [to bring an offering], this will be for my obligation, and if not, let the burnt offering be a free-will donation. But regarding the sin-offering, she cannot make a stipulation/condition, for the sin-offering is not a free-will offering, and she brings it with doubt. But it is not consumed [by the priests] for perhaps she does not have an obligation to bring a sacrifice, and the pinching of the bird’s neck is like a mere carrion. But because of non-sacred things in the Temple

ואחת מין חובה – flat-fish shaped abortion or an afterbirth/placenta, and it is not known which obligatory species she had aborted, Everyone brings two turgtle-doves and it is not eaten.

אימתי – it is not eaten.

בזמן שהלכו – when they brought the couple of sacrificial birds to the Kohen and went on their way, and they are not able to designate/stipulate, but if both of them stand as one, they bring one sin-offering and make the stipulation/designation between them, “behold this one is mine [and your part is forgiven/renounced].” But if you are the one who is liable [to bring the sacrifices], “behold it is yours [and my part is forgiven/renounced],” and that sin-offering is offered and consumed [by the priest]. For especially, the sin offering that comes as a result of a sin, the condition/stipulation does not take effect for it, as it is written (Leviticus 4:28): “or the sin of which he is guilty is brought to his knowledge, but here, when the women bring a sacrifice to be permitted in the eating of Holy Things, that can bring it and make the stipulation/designation. But the Halakha is not according to Rabbi Yosi.

ואין ידוע מה הפילה. אם צורת אדם וחייבת, אם דגים וחגבים ופטורה. מביאה קרבן שתי תורים אחד לעולה ואחד לחטאת. על של עולה מתנה ואומרת, אם מין חובה ילדתי, תהא לחובתי, ואם לאו, תהא עולת נדבה. אבל חטאת, לא מציא לאתנויי, דאין חטאת נדבה, ומייתא בספק. ואינו נאכל, דשמא לאו בת קרבן היא, ומליקתה כנבילה בעלמא. ומשום חולין בעזרה, לא אכפת לן, דכיון דאין למזבח אלא דמה לא חשיב אכילה:

וכן שתי נשים שהפילו. במחבוא:

אחת מין פטור. כמין דגים וחגבים:

ואחת מין חובה. סנדל או שליא. ואין ידוע איזו הפילה מין חובה. מביאים כל אחת שתי תורים ואינו נאכל:

אימתי. אינו נאכל:

בזמן שהלכו. שהביאו קניהן לכהן והלכו לדרכן ואין יכולים להתנות. אבל אם שתיהן עומדות כאחת, מביאות חטאת אחת ומתנות ביניהן, אם אני החייבת, הרי הוא שלי [וחלקך מחול לי]. ואם את החייבת, הרי הוא שלך [וחלקי מחול לך], ואותו חטאת קרב ונאכל. דדוקא חטאת שבא על חטא אין תנאי מועיל בו, דכתיב (ויקרא ד׳:כ״ג) או הודע אליו חטאתו, אבל הכא דכי קא מייתין נשים קרבן לאשתרויי באכילת קדשים הוא, מייתין ומתניין. ואין הלכה כר׳ יוסי: