Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 30 Mishnah 3

כלים פרק ל׳ משנה ג׳

3

A cup the greater part of which is broken off is pure. If it was broken in three places extending over its greater part it is pure. Rabbi Shimon says: if it lets the greater part of the water leak out it is pure. If a hole appeared in it and it was mended with tin or pitch it is pure. Rabbi Yose says: if with tin it is susceptible to uncleanness, but if with pitch it is pure.

כּוֹס שֶׁנִּפְגַּם רֻבּוֹ, טָהוֹר. נִפְגַּם בּוֹ שָׁלֹשׁ בְּרֻבּוֹ, טָהוֹר. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, אִם מְפַזֵּר הוּא אֶת רֹב הַמַּיִם, טָהוֹר. נִקַּב, וַעֲשָׂאוֹ בֵּין בְּבַעַץ בֵּין בְּזֶפֶת, טָהוֹר. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, בְּבַעַץ, טָמֵא, וּבְזֶפֶת, טָהוֹר:

ג׳
Bartenura

כוס – of glass.

שנפגם רובו טהור (that the majority of which is cracked/broken off) – that it is considered a broken vessel/fragment of a vessel.

מפגם בו שלש ברובו – that the three notches/cracks stand in the majority of the cup but not in its minority.

אם מפזר הוא את רוב המים טהור (if it scatters/disperses the majority of the water – it is pure) – but with a minority, it is ritually impure. But the Halakha is not according to Rabbi Shimon.

בבעץ – with tin.

רבי יוסי אומר בבעץ טמא – for everything follows after what restores it/preserves it, and it is considered like a metal vessel. But the Halakha is not according to Rabbi Yossi.

כוס. של זכוכית:

שנפגם רובו טהור. דחשיב שבר כלי:

נפגם בו שלש ברובו. שהשלש פגימות עומדות ברובו של כוס ולא במיעוטו:

טהור. אע״פ שאינו מפזר את רוב המים:

אם מפזר הוא את רוב המים טהור. אבל במיעוט, טמא. ואין הלכה כר״ש:

בבעץ. בבדיל:

רבי יוסי אומר בבעץ טמא. דהכל הולך אחר המעמיד, וחשיב ככלי מתכות. ואין הלכה כר׳ יוסי: