Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 28 Mishnah 4

כלים פרק כ"ח משנה ד׳

4

Covers of scrolls, whether they are decorated or not, are susceptible to uncleanness according to the view of Bet Shammai. Bet Hillel says: those that are decorated are pure, but those that are not decorated are susceptible. Rabban Gamaliel says: both the former and the latter are pure.

מִטְפְּחוֹת סְפָרִים, בֵּין מְצֻיָּרוֹת בֵּין שֶׁאֵינָן מְצֻיָּרוֹת, טְמֵאוֹת, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, מְצֻיָּרוֹת, טְהוֹרוֹת, וְשֶׁאֵינָם מְצֻיָּרוֹת, טְמֵאוֹת. רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, אֵלּוּ וָאֵלּוּ טְהוֹרוֹת:

ד׳
Bartenura

מצויירות טהורות – for their form proves upon them that they are designated for Scrolls alone, and not for the use of a person, and all that is not for usage of a person, is ritually pure.

ואינן מצוירות – designated also for the rest of the usages, therefore they are ritually impure. But the School of Shammai who [states] that they defile, whether they are painted [with figures] or not, because coverings for [Torah] Scrolls are considered for the usage of humans, that they are made to be used by them always.

אלו ואלו טהורות – for since they were designated for [Torah] scrolls, it is further not for human usage. But the Halakha is not according to Rabban Gamaliel.

מצויירות טהורות. דצורתן מוכחת עליהן שהן מיוחדים לספרים בלבד ואינן משמשי אדם, וכל שאינו משמשי אדם, טהור:

ושאינן מצויירות. מיוחדים נמי. לשאר תשמישין, הלכך טמאות. ובית שמאי דמטמאין בין מצויירות בין שאינן מצויירות, משום דמחשבי מטפחות ספרים משמשי אדם, שעשויין למשמש בהם תמיד:

אלו ואלו טהורות. דכיון שייחדן לספרים תו לא הוו משמשי אדם. ואין הלכה כרבן גמליאל: