Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 25 Mishnah 3

כלים פרק כ"ה משנה ג׳

3

Measures of wine or oil, a fork-ladle, a mustard-strainer and a wine-filter have an outer and inner side, the words of Rabbi Meir. Rabbi Judah says: they do not have. Rabbi Shimon says: they do have, for if their outer parts contracted uncleanness that which is inside remains clean, and immersion is required.

מִדּוֹת יַיִן וָשֶׁמֶן, וְזוֹמָא לִסְטְרָא, וּמְסַנֶּנֶת שֶׁל חַרְדָּל, וּמְשַׁמֶּרֶת שֶׁל יַיִן, יֶשׁ לָהֶן אֲחוֹרַיִם וָתוֹךְ, דִּבְרֵי רַבִּי מֵאִיר. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אֵין לָהֶם. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, יֶשׁ לָהֶם. נִטְמְאוּ מֵאֲחוֹרֵיהֶן, מַה שֶּׁבְּתוֹכָן טָהוֹר, וְצָרִיךְ לְהַטְבִּיל:

ג׳
Bartenura

זומא ליסארא (soup-ladle, with a spoon on one side and a fork on the other) – a vessel that on one head is a spoon and the other head is a fork; with the spoon one raises the soup from the bowl, and with the fork one lifts with it the meat.

ר' יהודה אומר אין להם – an outside and inside. The reasoning of Rabbi Yehuda, because that all of these vessels have on their outsides engraved a receptacle similar to what they do for a silver vessel, and sometimes, that they bend it on its opening and use the hollowed out area on the backside.

ר' שמעון אומר יש להם – regarding the matter of what is inside the vessel, they have the law of outside and inside, for if its outsides were defiled, what was inside the vessel was not defiled But reading the matter of the vessel itself, there is no separation of the law of its outside from the law of its inside, for if the outsides had been defiled, one must immerse all of it [In a Mikveh] as if the inside was defiled. And the Halakha is according to Rabbi Yehuda.

זומא ליסטרא. כלי שראשו אחד כף וראשו האחר מזלג בכף מעלין בו מרק מן הקדרה ובמזלג מעלין בו בשר:

ר׳ יהודה אומר אין להם. אחוריים ותוך. טעמא דר׳ יהודה, משום דכל הני כלים יש מאחוריהן חקק בית מושב כעין שעושים לכלי כסף, ופעמים שכופהו על פיו ומשתמש בחקק שבאחוריו:

ר׳ שמעון אומר יש להם. לענין מה שבתוך הכלי יש להן דין אחוריים ותוך, שאם נטמאו אחוריו לא נטמא מה שבתוך הכלי. אבל לענין הכלי עצמו אין חלוק דין אחוריו מדין תוכו, שאם נטמאו אחוריו צריך להטביל את כולו כאילו נטמא תוכו. והלכה כרבי יהודה: