Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 22 Mishnah 7

כלים פרק כ"ב משנה ז׳

7

A chair, of which two seat boards were removed, this one next to this one: Rabbi Akiva says: it is susceptible to impurity; And the sages say that it is clean. Rabbi Judah said: so too if the seat boards of a bride's chair were lost, though the receptacle under remained, it is clean, since where the primary function has ceased, the secondary one also ceases.

כִּסֵּא שֶׁנִּטְּלוּ שְׁנַיִם מֵחִפּוּיָו זֶה בְצַד זֶה, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וַחֲכָמִים מְטַהֲרִין. אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, אַף כִּסֵּא שֶׁל כַּלָּה שֶׁנִּטְּלוּ חִפּוּיָו וְנִשְׁתַּיֵּר בּוֹ בֵית קַבָּלָה, טָהוֹר, מִפְּנֵי שֶׁבָּטַל הָעִקָּר וּבָטְלָה הַטְּפֵלָה:

ז׳
Bartenura

שנים מחפויו – from the tablets that are made for sitting.

רבי עקיבא מטמא – But the Halakha is not according to Rabbi Akiba.

ונשתייר בו בית קבלה – that is slightly hollow and appropriate to receive pomegranates is pure, and we don’t defile it because it has a receptacle.

מפני שבטל העקיר – for is made for the primary purpose of sitting and not as a receptacle , for since the primary purpose was nullified, and on whose account it was considered a vessel, the secondary purpose was annulled, but it was not nullified for the reason that it has a receptacle. And this is the Halakha. And this is taught above in the chapter “Who takes apart/loosens” (Tractate Kelim, Chapter 19, Mishnah 10) and in the chapter “Mattresses and Pillows” (Tractate Kelim, Chapter 20, Mishnah 2).

שנים מחפויו. מלוחות העשויות למושב:

רבי עקיבא מטמא. ואין הלכה כר׳ עקיבא:

ונשתייר בו בית קבלה. שהוא חלול קצת וראוי לקבל רמונים, טהור. ולא מטמאינן ליה מפני שיש לו בית קיבול.

מפני שבטל העיקר. דעיקרו לישיבה עביד ולא לבית קיבול, והואיל ונתבטל העיקר שבעבורו היה חשוב כלי, בטלה הטפילה, ולא מטמא מטעם שיש לו בית קיבול. וכן הלכה. דהכי תנן לעיל פרק המפרק, גבי משפלת. ובפרק כרים וכסתות גבי חמת: