Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 2 Mishnah 4

כלים פרק ב׳ משנה ד׳

4

A lantern that has a receptacle for oil is susceptible to impurity, but one that has none is not susceptible. A potter's mould on which one begins to shape the clay is not susceptible to impurity, but that on which one finishes it is susceptible. A funnel for home use is not susceptible to impurity, but that of merchants is susceptible because it also serves as a measure, the words of Rabbi Judah ben Batera. Rabbi Akiva says: because he puts it on its side to let the buyer smell it.

פַּנָּס שֶׁיֶּשׁ בּוֹ בֵית קִבּוּל שֶׁמֶן, טָמֵא. וְשֶׁאֵין בּוֹ, טָהוֹר. מְגוּפַת הַיּוֹצְרִין שֶׁהוּא פוֹתֵחַ בָּהּ, טְהוֹרָה. וְשֶׁהוּא גוֹמֵר בָּהּ, טְמֵאָה. מַשְׁפֵּךְ שֶׁל בַּעֲלֵי בָתִּים, טָהוֹר. וְשֶׁל רוֹכְלִין, טָמֵא, מִפְּנֵי שֶׁהוּא שֶׁל מִדָּה, דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה בֶן בְּתֵירָא. רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַטֵּהוּ עַל צִדּוֹ וּמֵרִיחַ בּוֹ לַלּוֹקֵחַ:

ד׳
Bartenura

פנס – a kind of earthenware lantern that is perforated in its walls/sides that from them the light goes out, and we place the candle inside it so that wind does not extinguish it.

שאין בו – a receptacle for oil. Even though it has a receptacle for a candle.

טהור – for a receptacle for a lantern has no inside other than the candle/lantern that is laid upon it.

מגופת היוצרים (potter’s mould) – it is similar to stones of earthenware that the potters make the vessels upon them.

את שהוא פוחת בה (begins to shape the clay) – meaning to say, the mould that the potter casts upon it the plaster and engraves upon it with his hands the form of the vessel.

טהורה – because it lacks a rim/border around it and there is no inside here.

ושהוא גומר בה – and the stopper that he places upon the vessel after its form has been completed has an “inside,” and therefore, it is impure. But my Rabbis/teachers explained, that that there is a vessel/utensil for potters that is called a מגופה/stopper or bung and some of them have narrow openings and some have wide openings; that which he opens it by, meaning to say, that he will eventually widen its opening, is pure, that its work has not yet been completed, and it is like the lump/shapeless earthenware vessel. But when he completes it, that he places as such at the narrow opening, it is impure. But our Mishnah is according to Rabbi Meir who stated (Tractate Betza 32a and Tosefta Kelim Bava Kamma, Chapter 3, Halakha 13) : When do earthenware vessels become susceptible to receiving impurity? From the time when their manufacture is complete.” But not according to the Rabbis who state (Tractate Kelim, Chapter 4, Mishnah 4): “from when they are fired in the furnace.” And the first explanation appears to me to be essential.

משפך – a vessel/utensil that we place on the mouth of a jug or on the mouth of a leather bottle/skin when we want to fill it with wine or oil.

ושל רוכלין – which is small and made to bring in oil to small flasks. And it holds a LOG or two LOGS and the peddler places his finger from underneath it corresponding to the hole/perforation and measures with it the oil, and removes his finger and the oil descends to the vessels of the purchaser. And it is made for reception and is susceptible to receive impurity.

רבי עקיבא אומר מפני שמטהו על צדו – that is to say even if it is not of a measure, the funnel of a peddler always is defiled because he turns it on its side to receive in it a bit in order that the purchase can smell from it m and it is found that it is made to [be susceptible to] receive defilement. And the Halakha is according to Rabbi Akiva.

פנס. כמין עששית של חרס עשויה נקבים בדפנותיה שמהן האורה יוצאת, ומניחים הנר בתוכה שלא יכבנה הרוח:

שאין לו. בית קיבול שמן. אע״פ שיש לו בית קיבול נר:

טהור. שבית קיבול נר אין לו תוך, אלא הנר מונח עליו:

מגופת היוצרים. כעין אבנים של חרס שהיוצרים עושים הכלים עליהן:

את שהוא פותח בה. כלומר המגופה שהיוצר משליך עליה הטיט ומפתח עליה בידיו צורת הכלי:

טהורה. לפי שאין לה שפה סביב ואין כאן תוך:

ושהוא גומר בה. והמגופה שמעמיד עליה הכלי לאחר שנגמרה צורתו יש לו תוך, ולכך היא טמאה. ורבותי פירשו, שיש כלי ליוצרים שנקרא מגופה ויש מהן שפתחיהן צר ויש שפתחיהן רחב, את שהוא פותח בה כלומר שעתיד להרחיב פתחה, טהורה, שעדיין לא נגמרה מלאכתה והויא כגולמי כלי חרס. ושהוא גומר בה, שמניחה כך בפתח צר, טמאה. ומתניתין רבי מאיר היא דאמר כלי חרס מאימתי מקבלים טומאה משעה שנגמרה מלאכתן. ולא כרבנן דאמרי משיצרפו בכבשן. ופירוש ראשון נראה לי עיקר:

משפך. כלי שנותנין על פי חבית או על פי הנוד כשרוצין למלאותו יין או שמן:

ושל רוכלין. שהוא קטן ועשוי להכניס שמן לפכין קטנים, ומחזיק לוג או שני לוגים והרוכל מניח אצבעו מתחתיו כנגד הנקב ומודד בו שמן, ומסיר אצבעו והשמן יורד לכליו של לוקח. ועשוי לקבלה הוא ומקבל טומאה:

רבי עקיבא אומר מפני שהוא מטהו על צדו. כלומר אפילו אינו של מדה, משפך של רוכלים לעולם [מיטמא], מפני שמטהו על צדו לקבל בו מעט כדי שיריח בו הלוקח, ונמצא עשוי לקבלה. והלכה כרבי עקיבא: