Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 18 Mishnah 3

כלים פרק י"ח משנה ג׳

3

If one of the legs was missing from a chest, a box or a cupboard, even though it is still capable of holding [things], it is clean, since it cannot hold [things] in the usual manner. But Rabbi Yose says: it is susceptible to impurity. The poles of a bed, its base, and [its] covering are clean. Only the bed itself and its rectangle [frame] are susceptible to uncleanness. The rectangle frames of the Levites are clean.

הַשִּׁדָּה וְהַתֵּבָה וְהַמִּגְדָּל שֶׁנִּטְּלָה אַחַת מֵרַגְלֵיהֶן, אַף עַל פִּי שֶׁמְּקַבְּלִין, טְהוֹרִין. וְשֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין כְּדַרְכָּן, רַבִּי יוֹסֵי מְטַמֵּא. וְנַקְלִיטֵי הַמִּטָּה וַחֲמוֹר וְחִפּוּי, טְהוֹרִין. אֵין טָמֵא אֶלָּא מִטָּה וּמַלְבֵּן. וּמַלְבְּנֵי בְנֵי לֵוִי, טְהוֹרִין:

ג׳
Bartenura

אע"פ שמקבלים (even though they contain/retain) – that is to say, even though they did not make an incision while taking the legs, and they have a receptacle as at the outset.

טהורין – that since he took one of their legs off, they were no longer regarded as a vessel, because they do not receive/retain in their manner, but rather lean to one side and are like they are broken.

ר' יוסי מטמא – since no incision had been made in them with the removal of one of their legs. But the Halakah is not according to Rabbi Yossi. But Maimonides had a different reading:"ושאינן מקבלים כדרכן ר' יוסי מטמא." (i.e., instead of saying: “even though that they do not contain something according to their usual fashion. Rabbi Yossi declares ritually impure/unclean,” Maimonides’ version of the text states, “they do not contain something according to their usual fashion.”). But it is something for itself, and this is how he understood it. A chest, a box and a turret which do not contain forty Seah when they sit in the prescribed manner, if one tilts them/causes them to lean, they contain forty Seah, Rabbi Yossi declares them unclean/impure since they don’t contain according to their usual fashion, but the Sages state for since that they do contain/retain, nevertheless, they are considered and containing forty Seah and are pure.

נקליטי המטה (poles of the bed) – two pillars, one from about the head of the bed and one at its foot and they place a staff from one to the other and cast a sheet over it and it becomes a tent.

וחמור (a stand on which the bedstead is placed) – under the frame of the bed, they place a hallow piece of wood that he frame is lying upon, and it is called a חמור/a stand.

וחפוי (a covering) – as for example, a covering that cover the bed and its poles.

טהורים – that is metal which serves the wood.

מלבן (frame) – hollow tablets made to be placed under the legs of the bed so that they do not rot from the moistness of the ground, and they are carried with the bed, therefore they are ritually impure, for they are similar to the bed.

ומלבני בני לוי טהורין – because they would regularly go to Jerusalem and would go from city to city and they don’t bring the beds with them but they do bring the frames, therefore, even though they are fixed in the bottoms of the bed, for since they will ultimately be taken up, they are not considered like the bed.

אע״פ שמקבלים. כלומר אע״פ שלא ניקבו בנטילת הרגלים ויש להן בית קיבול כבתחלה.

טהורין. שכיון שנטל אחת מן רגליהן שוב אינן חשובין כלי, לפי שאינן מקבלין כדרכן אלא נוטין לצד אחד וכשבורים דמו:

ר׳ יוסי מטמא. כיון שלא ניקבו בנטילת אחת מרגליהן. ואין הלכה כר׳ יוסי. ורמב״ם גריס, ושאינן מקבלים כדרכן ר׳ יוסי מטמא. ומלתא באנפי נפשה היא, והכי קאמר, שידה תיבה ומגדל שאינן מקבלין ארבעים סאה כשהן יושבין כדרכן ואם מטין אותן מקבלין ארבעים סאה, ר׳ יוסי מטמא כיון שאין מקבלים כדרכן, וחכמים אומרים הואיל ומקבלים מכל מקום, חשיבי מחזיקים ארבעים סאה וטהורין:

ונקליטי המטה. שני עמודים אחד מראשותי המטה ואחד במרגלותיה ומשימין מקל מזה לזה ומשליכין עליו סדין ונעשה אוהל:

וחמור. תחת מלבן המטה משימין עץ חלול שהמלבן מונח עליו ונקרא חמור:

וחפוי. כגון ציפוי שמצפים המטה ונקליטיה:

טהורים. דהוי מתכת המשמש לעץ:

מלבן. לוחות חלולים עשוים להניח תחת כרעי המטה שלא ירקבו מלחלוחית הקרקע. ומיטלטלים עם המטה, הלכך טמאים, דכמטה דמו:

ומלבני בני לוי טהורין. לפי שרגילין לעלות לירושלים והולכים מעיר לעיר, ואין מוליכין המטות עמהן ומוליכין המלבנים, הלכך אפילו קבועים בקרקעי המטה הואיל וסופן לינטל לאו כמטה חשיבי: