Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 17 Mishnah 17

כלים פרק י"ז משנה י"ז

17

The base of the goldsmiths’ anvil is susceptible to uncleanness, but that of the blacksmiths is clean. A whetting-board which has a receptacle for oil is susceptible to uncleanness, but one that has none is clean. A writing-tablet that has a receptacle for wax is susceptible to uncleanness, but one that has none is clean. A straw mat or a tube of straw: Rabbi Akiva rules it is susceptible to uncleanness; But Rabbi Yohanan ben Nuri rules that is it clean. Rabbi Shimon says: the hollow stalk of colocynth is subject to the same law. A mat of reeds or rushes is clean. A reed-tube that was cut for holding anything remains clean until all the pith has been removed.

תַּחְתִּית הַצּוֹרְפִים, טְמֵאָה. וְשֶׁל נַפָּחִין, טְהוֹרָה. מַשְׁחֶזֶת שֶׁיֶּשׁ בָּהּ בֵּית קִבּוּל שֶׁמֶן, טְמֵאָה. וְשֶׁאֵין בָּהּ, טְהוֹרָה. פִּנְקָס שֶׁיֶּשׁ בָּהּ בֵּית קִבּוּל שַׁעֲוָה, טְמֵאָה. וְשֶׁאֵין בָּהּ, טְהוֹרָה. מַחֲצֶלֶת הַקַּשׁ וּשְׁפוֹפֶרֶת הַקַּשׁ, רַבִּי עֲקִיבָא מְטַמֵּא, וְרַבִּי יוֹחָנָן בֶּן נוּרִי מְטַהֵר. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, אַף שֶׁל פַּקּוּעוֹת כַּיּוֹצֵא בָהֶן. מַחֲצֶלֶת קָנִים וְשֶׁל חֵלֶף, טְהוֹרָה. שְׁפוֹפֶרֶת הַקָּנֶה שֶׁחֲתָכָהּ לְקַבָּלָה, טְהוֹרָה, עַד שֶׁיּוֹצִיא אֶת כָּל הַכָּכָי:

י"ז
Bartenura

תחתית הצורפים (the goldsmith’s anvil) – those who smelter gold and silver, their bottoms/base are a vessel which is called a frame in which an anvil is set. And it is made to place within it silver and/or gold rubbish/broken ware. But that of a smith is not made to receive, and it is not made explicitly also for sitting.

משחזת (whetting implement of stone or wood) – of wood that they sharpen/whet the knives. And they make for it a receptacle for oil that they smear [the implements] with oil to sharpen them.

פנקס של שעוה – that the storekeeper has and the money changer that he writes upon it with a stylus/engraving tool.

קש – the tails of the ears of grain, and make mats out of them.

ושפופרת הקש – which is hollow and it has a receptacle.

רבי עקיבא מטמא – and even though its receptacle is small, for it is taught in the Mishnah above (see Tractate Kelim, Chapter 17, Mishnah 15), “that a person who makes a receptacle of any sort – it is ritually defiled.” And there is a difference of opinion if it is thing that is standing or not, for there is nothing unclean/defiled other than if it stands on its own. But Rabbi Akiva considers something that is standing, whereas Rabbi Yohanan ben Nuri does not consider for himself something that is standing. But the Halakha is according to Rabbi Akiva.

פקועות (bitter-apple/a gourd) – a desert gourd. But there are those who say, small, bitter melons. And their reed is hollow like the tube of straw.

חלף (rush/shoot) – it is a kind of grass and they make from it shoots/rush and mats. And they call it CHALFA in Arabic.

טהורה – from the ritual defilement of a reptile, but not from laying and sitting, for according to the Torah, if it is not made for overhanging boughs or twigs.

קנה שחתכו לקבלה – to place in it powder for painting the eye-lids/stibium.

הככי (pith/a web-like reed pith that has substance) – the white marrow that is withing the reed. But prior to this, the reed does no have susceptibility to receive defilement, and even according to the words of the Scribes.

תחתית הצורפים. צורפי זהב וכסף יש תחתיהם כלי ששמו תחתית והוא עשוי לתת בתוכו גרוטאות של כסף ושל זהב. אבל של נפחים אין עשוי לקבל ולא מיוחד נמי לישיבה:

משחזת. של עץ שמשחיזין בה את הסכין. ועושין לה בית קבול שמן שמושחין בה שמן להשחיז:

פנקס של שעוה. שיש לחנוני ולשולחני שכותב עליו בחרט:

קש. זנבות השבולים. ועושים מהם מחצלאות:

ושפופרת הקש. שהוא חלול ויש לו בית קיבול:

רבי עקיבא מטמא. ואע״פ שקיבולו מועט. דהא תנן לעיל העושה כלי קבול מכל מקום טמא, קמיפלגי אי הוי דבר העומד אי לא, דאין טמא אלא דבר העומד מאליו. ור״ע חשיב ליה דבר העומד, ור׳ יוחנן בן נורי לא חשיב ליה דבר העומד. והלכה כר׳ עקיבא:

פקועות. דלעת מדברית. וי״א אבטיחים קטנים מרים, וקנה שלהן חלול כשפופרת של קש:

חלף. מין עשב הוא ועושים ממנו חלפים ומחצלאות. וקורין לו בערבי חלפ״ה:

טהורה. מטומאת שרץ. אבל לא ממשכב ומושב. שהיא מטמאה משכב ומושב דאורייתא אם אינה עשויה לסכך:

קנה שחתכו לקבלה. לתת בו כחול וכיוצא בו:

הככי. המוח הלבן שבתוך הקנה. וקודם לכן אין לקנה טומאה ואפילו מדברי סופרים: