Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Keilim Perek 15 Mishnah 3

כלים פרק ט"ו משנה ג׳

3

The container of the flour-dealers’ sifter is susceptible to impurity, but the one of a householder is clean. Rabbi Judah says: also one that is used by a hairdresser is susceptible to impurity as a seat, since girls sit in it when their hair is dressed.

יַם נָפָה שֶׁל סִלָּתִין, טָמֵא. וְשֶׁל בַּעֲלֵי בָתִּים, טָהוֹר. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף שֶׁל גּוֹדֶלֶת טָמֵא מוֹשָׁב, מִפְּנֵי שֶׁהַבָּנוֹת יוֹשְׁבוֹת בְּתוֹכוֹ וְגוֹדְלוֹת:

ג׳
Bartenura

ים נפה (receiver of flour at sifting or in the mill) – a woven curtain from the gate to remove the clean fine flour from the bran flour. But because there is surrounding the curtain a crown of a tall board, it is called a ים/a receiver of flour at sifting, like there is dry land surrounding the sea.

של סלתים – they sift the fine flour.

גודלת (sieve-like receptacle of the hair-dresser) – the woman who dresses and ties the women’s hair.

מפני שהבנות – the young women who have their heads dressed they place them within the receiver of flour at sifting or in the mill, to receive what might fall from their heads from the sandy matter in grain and the tangles and scabs of the head formed through uncleanliness. And the Halakha is according to Rabbi Yehuda.

ים נפה. יריעה ארוגה משער להוציא את הסולת נקי מן הסובין. ולפי שיש סביב היריעה זר של לוח גבוה, נקרא ים, כמו שיש סביב הים יבשה:

של סלתים. בוררים הסולת:

גודלת. האשה שגודלת וקושרת שער הנשים:

מפני שהבנות. הנערות בשעה שגודלות ראשן מושיבות אותן בתוך ים נפה, לקבל שם מה שיפול מראשן מן העפרורית וערבוביתא דרישא. והלכה כר׳ יהודה: