Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Bechoros Perek 7 Mishnah 2

בכורות פרק ז׳ משנה ב׳

2

The kere’aḥ is disqualified from performing the Temple service. What is a kere’aḥ? It is anyone who does not have a row of hair encircling his head from ear to ear. If he has a row of hair from ear to ear, that person is fit for service. If a priest has no eyebrows, or if he has only one eyebrow, that is the gibben that is stated in the Torah in the list of blemished priests (see Leviticus 21:20). Rabbi Dosa says: A gibben is one whose eyebrows are so long that they lie flat and cover his eyes. Rabbi Ḥanina ben Antigonus says: A gibben is one who has two backs and two spines.

הַקֵּרֵחַ, פָּסוּל. אֵיזֶהוּ קֵרֵחַ, כֹּל שֶׁאֵין לוֹ שִׁטָּה שֶׁל שֵׂעָר מַקֶּפֶת מֵאֹזֶן לְאֹזֶן. וְאִם יֵשׁ לוֹ, הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר. אֵין לוֹ גְבִּינִים, אֵין לוֹ אֶלָּא גְבִין אֶחָד, הוּא גִבֵּן הָאָמוּר בַּתּוֹרָה. רַבִּי דוֹסָא אוֹמֵר, כֹּל שֶׁגְּבִּינָיו שׁוֹכְבִין. רַבִּי חֲנִינָא בֶן אַנְטִיגְנוֹס אוֹמֵר, כֹּל שֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁנֵי גַבִּים וּשְׁתֵּי שִׁדְרָאוֹת:

ב׳
Bartenura

ואם יש לו הרי זה כשר – and he that should have a row of hair that surrounds from ear to ear from behind him, but not from in front of him. For it is of greater beauty when he has it from behind him but not in front of him more than when he has it (i.e., hair) around all of the head and in the middle it is bald. And all the more so, when he has it (i.e., hair) in front of him, but not behind him, that he is disqualified.

גבינים – eye-brows.

שגביניו שוכבים – that the hair of his eye-brows is long and hanging down over his eyes.

מי שיש לו שני גבים ושתי שדראות – not that he actually has two backs, for that [person] does not exist. But, as for example, that his backbone is curved and appears like many backs and backbones. And everyone admits that these blemishes that are considered by these Tannaim/teachers are blemishes, and only the implication of their expounding is what is differs between each of them, for each one holds that the blemish that he counts is the גבן /hump-backed (or one having defective eye brows) that is the "גבן" of the Torah (i.e., Leviticus 21:20: “or one who is a hunchback, [or a dwarf, or has a growth in his eye, or who has a boil-scar, or scurvy , or crushed testes].”

ואם יש לו הרי זה כשר. והוא שתהיה שיטת השער המקפת מאזן לאזן מאחוריו, ולא לפניו. דטפי הוי נוי כשיש לו לאחוריו ולא לפניו יותר מכשיש לו סביב כל הראש ובאמצע קרח. וכל שכן דיש לו לפניו ולא לאחוריו דפסול:

גבינים. גבות העין:

שגביניו שוכבים. ששערות גביניו ארוכים ומוטלים על עיניו:

מי שיש לו שני גבים ושתי שדראות. לא שיש לו שני גבים ממש, דההוא לא חיי. אלא כגון ששדרתו עקומה ומיחזי כגבין ושדראות הרבה. וכולי עלמא מודו דכל הני מומי דחשיבי הני תנאי הוי מום, ומשמעות דורשים בלבד איכא בינייהו, דכל חד סבר שהמום שהוא מונה הוא גבן האמור בתורה: