Let's finish Mishnayos in memory of those who were murdered in Israel.
Pledge Mishnayos
Mishnah.org Logo

Mishnayos Bechoros Perek 6 Mishnah 5

בכורות פרק ו׳ משנה ה׳

5

The mishna details additional blemishes that enable the slaughter of firstborn animals: If the pouch [hazoven] in which the genitals of the firstborn are concealed, or if the genitalia of a female sacrificial animal, were damaged and lacking; if the tail was damaged from the tailbone, but not if it was damaged from the joint, i.e., one of the joints between the vertebrae, because it heals; or in a case where the end of the tail is split, i.e., the skin and the flesh were removed and the bone remained exposed; or in a case where there is a full fingerbreadth of flesh between one joint and another joint; these are all blemishes.

נִפְגַּם הַזּוֹבָן, אוֹ עֶרְיָה שֶׁל נְקֵבָּה בַּמֻּקְדָּשִׁים, נִפְגַּם הַזָּנָב מִן הָעֶצֶם, אֲבָל לֹא מִן הַפֶּרֶק, אוֹ שֶׁהָיָה רֹאשׁ הַזָּנָב מַפְצִיל עֶצֶם, אוֹ שֶׁיֵּשׁ (בָּשָׂר) בֵּין חֻלְיָא לְחֻלְיָא מְלֹא אֶצְבַּע:

ה׳
Bartenura

זובן (bag which contains a male animal’s membrum) – the case/casket that the sinew of the cattle is hidden/covered in). When it is damaged/mutilated, it is a blemish because it does not return healthy, but if it was removed it is not a blemish, for it returns to its normal condition.

עריה של נקבה (genitals of a female animal) – pudenda that protrudes outward and appears on the rest of the area of the body.

במוקדשים – in the rest of Holy Things that have in them female [animals] as for example, peace offerings, for whereas regarding the firstling, there isn’t a female.

אבל לא מן הפרק (but not at the joint) – that is damaged between the joints a long ascent, when all of the tail has not been severed.

או שהיה ראש הזנב מפציל את עצם – the head of the tail is suspended below, the flesh and skin is peeled and the boney remains uncovered, it still is not a long ascent, since it is the head of the vone.

מפציל – that it was peeled/split off. Another explanation- that the tail was divided at its end to two tails and there is a bone in each of them.

ובין חוליא לחוליא מלוא אצבע – that the vertebrae/links of the tail are far from each other, the distance of a finger’s breadth, which is the width of a thumb.

הזובן. הנרתק שהגיד של בהמה חבוי בו. כשנפגם הוי מום דלא הדר בריא, אבל ניטל לא הוי מום, דחוזר לאיתנו:

עריה של נקבה. בית הערוה הבולט לחוץ ונראה על שאר שטח הגוף:

במוקדשים. בשאר קדשים שיש בהן נקבה, כגון שלמים, דאילו בבכור ליכא נקבה:

אבל לא מן הפרק. דנפגם בין הפרקים מעלה ארוכה, כשלא נחתך כל הזנב:

או שהיה ראש הזנב מפציל עצם. הזנב התלוי למטה נקלף העור ובשר ונשאר העצם מגולה, שוב אין מעלה ארוכה, הואיל ובראש הזנב הוא:

מפציל. כמו אשר פצל [בראשית ל׳]. פירוש אחר, שנחלק הזנב בקצהו לשתי זנבות ובכל אחת משתיהן עצם:

ובין חוליא לחוליא מלוא אצבע. שחוליות של זנב רחוקות זו מזו מלוא אצבע דהיינו רוחב גודל: